Borg og gård er de to centrale begreber for forståelsen af
historien om vore slotte og herregårde. Det første henleder tanken på et
befæstet anlæg, mens det sidste henviser til en landbrugsejendom. Begreberne er
i tidens løb blevet noget udvandede. Men meget forenklet er borgen et
magtmiddel, som kongemagten søgte at monopolisere. Borge blev til slotte, men
det var stadig kongelige magtcentre. Over for dette stod gården, der, hvis den var
ejet af en herremand, var en herregård; hvis der hørte bøndergods til, var det
en hovedgård, og var stedet herremandens hovedsæde, var det en sædegård.
Derimod var det på ingen måde selvfølgeligt, at herremanden befæstede sit gods.
Herom handler middelalderen:
Det var en lang
magtkamp mellem konge, kirke og herremand om retten til at befæste sin ejendom.
Vikingetid og tidlig
middelalder 980-1150
Historien om vore borganlæg i moderne forstand begynder i
vikingetiden. Borgene var vejen til magten i et samlet rige. Da Harald Blåtand
fra sit udgangspunkt i Sydjylland omkring Jelling indledte samlingen af riget i
slutningen af 900-tallet, foregik det ved hjælp af nogle mægtige borganlæg.
Hans vej mod øst er »brolagt« med de symmetriske borganlæg Nonnebakken ved
Odins borg (Odense) og Trelleborg som brohoved på Sjælland. Tilsvarende
udstrakte Harald sin magt til Nordjylland med to strategisk beliggende
cirkulære borganlæg Fyrkat ved Hobro er bygget på det smalleste sted mellem
Limfjorden og den lange Mariager Fjord, og som et brohoved til det notorisk
fribårne Vendsyssel blev det mægtige Aggersborg placeret nær overgangsstedet,
hvor Limfjorden er smallest. Tvangsborgenes levetid var, trods den fabelagtige
ingeniørmæssige indsats, kort. På Jellingestenen, »Danmarks dåbsattest«,
kundgjorde Harald for eftertiden, at han underlagde sig hele Danmark og gjorde
danerne kristne. Med base i det samlede stærke rige koncentrerer hans
efterfølgere sig om at få det frodige England med i kongeriget i begyndelsen af
1000-tallet.
Da den sidste vikingekonge Knud 6. søger at rejse penge og
hær til et Englandstog i 1086, går det galt. Ledingsflåden skulle samles i
Limfjorden, men i stedet rejser de oprørske vendelboere sig til kamp mod
kongen. De befæstede kongsgårde Børglum og Aggersborg blev angrebet og brændt
ned, og Knud led siden martyrdøden i en kirke. Det sidste er symbolsk: Knud
troede åbenbart mere på beskyttelse bag kirkens skærmende mure end bag
kongsgårdenes palisader.
Valdemarstiden
1150-1240
Vikingeborgene og den tidlige middelalders borganlæg var af
træ. Det er kirken, der introducerer stenbyggeriet i Danmark. De første
stenkirker var af granit og kalksten. I midten af 1100-tallet introduceres
teglbrændingsteknikken i Danmark. Det er kirken, der med sine klostre og
norditalienske bygmestre står i spidsen. Men kongen lærer hurtigt. Borgerkrigen
mellem kongsemnerne Svend, Knud og Valdemar blev ført fra borge beskyttet af
træpalisader, bl.a. Haraldsborg i Roskilde. Det afgørende slag stod dog i det
åbne land, på Grathe Hede syd for Viborg i 1157. Efter blodgildet i Roskilde
kappedes de to tilbageværende tronkrævere om at nå først frem til Viborgs
beskyttende voldanlæg.
Hulvejen ved godset Katholm ved Grenå er en af landets
smukkeste oldtidsveje. Herregårdenes omgivelser hører med til deres
herlighedsværdi.
En byggeteknisk revolution var indtruffet, da sejrherren
Valdemar den Store 25 år senere blev gravlagt i katedralen i Ringsted. Selve
kirken var et afgørende symbol, bygget som den var af røde brændte teglsten. På
Valdemars gravskift fremhævedes, at kongen havde opført Dannevirke og andre
borganlæg af dette nye byggemateriale, teglstenen.
Perioden frem til midten af 1200-tallet benævnes
Valdemarstiden. Det var en fremgangstid for landet, hvor kongemagt og kirke
havde brug for hinanden i bestræbelserne på at sikre sig magten i øriget. Skønt
vi allerede i 11 OO-tallet hører om en selvstændig og magtfuld herremandsstand,
der på Sjælland slutter sig til kongen, er udgangspunktet landbrugsbedriften,
gården. Hvidernes hovedkvarter i Fjenneslev var en granitkirke og et ubefæstet
gårdanlæg. Andre af slægten opførte efter Bornholmsk forbillede en
forsvarsindrettet rundkirke i Bjernede og det massive frådstenstårn ved Bastrup
Sø i Nordsjælland, eller ombyggede en gammel tilflugtsborg fra
folkevandringstiden til en privatborg: Pedersborg ved Sorø. Borgen blev dog
allerede i begyndelsen af 1200-tallet overladt til klostret i Sorø, der snart
nedrev det unødvendige private borganlæg, og Bastruptårnets funktionstid rakte
næppe udover år 1200.
Kongen på sin side byggede borge i grænseegnene mod syd, men
ellers var de kongelige anlæg indskrænket til kontrolsteder ved trafiklinierne
som Næsholm i Odsherred og det kraftfulde voldsted Sjørring i Thy. Magten var i
høj grad knyttet til borg-byerne, hvor især de sjællandske borganlæg
Vordingborg, Tårnborg, Kalundborg og borgen ved Havn synes at have været
byskabende. Jyske anlæg som Skanderborg og Sønderborg stammer ligeledes fra
Valdemarstiden.
Det mægtige borganlæg Ravnsborg blev bygget af den
holstenske greve Johan under borgerkrigene i 1300'eme. Borgen ligger på
Lollands nordkyst nær øens højeste punkt. den 30 m høje Bavnehøj. Fra
borgruinerne på det næsten 20 m høje voldsted er der en smuk udsigt mod Fejø og
Femø.
Opløsningstiden
1240-1340
I hundredåret mellem Valdemar Sejrs død 1241 og Valdemar
Atterdags genrejsning af riget efter 1340 var kongeriget hensat i en konstant
tilstand af borgerkrig. Striden begynder som en ulykkelig kamp om magten mellem
Valdemar Sejrs sønner, men snart er den fremvoksende herremandstand dybt
involveret. Knudepunktet i magtkampen bliver herredømmet over borge, og
borgerkrigen drejer sig om at erobre, besidde og måske ødelægge de nyopførte
befæstede gårde. Arreskov på Sydfyn bliver således ødelagt to gange i anden
halvdel af 1200-tallet.
Herremandspartiet sejrer ved Erik Klippings accept af
Danmarks Magna Carta i borgen Nyborg i 1282. Håndfæstningen fastslår, at kongen
ikke kan tvinge nogen til at bygge og istandsætte borge »undtagen i nødens stund«.
Kun fire år senere, Sd. Cecilie Nat 1286, må kongen lade livet for
morderhænder, ikke i en borg, men i en ussel lade: Endnu er rigets magtbaser så
spredtliggende, at kongen ikke kan nå frem til beskyttende volde på en
dagsrejse.
Under krigerkongen Erik Menved blomstrer borgbyggeriet,
skønt kongen forsøger at forbyde stormændene at befæste deres gårde. Kongens
krige føres uden for landet i Sverige og især i Nordtyskland, hvor Erik Menved
underlægger sig flere af de hastigt fremvoksende Hansestæder, mens den danske
herremandsstand på trods af deres feudale pligt til at yde krigsindsats har
mest travlt med at sikre deres lokale magtpositioner. Hvad udad vindes, tabes
indad.
Erik Menved dør barnløs og fra et land i opløsning. Det
danske stormandsparti sætter dagsordenen ved broderen Christoffer (2 's)
tiltræden i 1320. I håndfæstningen pålægges Christoffer at nedrive en række af
Erik Menveds borge, bl.a. Kalø, og kongen må ikke bygge nye. Således berøvet
sine magtbaser bliver Christoffer »konge uden land«, mens stormænd og
panthavere i riget bygger på livet løs i »borgenes århundrede«. Efter at have
været spærret inde på sin egen borg Ålholm, dør Christoffer i 1332 fra et
pantsat rige.
På Lolland står det imponerende 18 m høje voldsted,
Ravnsborg, som et symbol på den kongeløse tid. Borganlægget ved Lollands
nordkyst var omgivet af massive teglstensmure og brede grave. Ravnsborg blev
opført i 1330'erne af den holstenske greve, Johan af Plan, kaldet »den milde«.
Johan var sammen med grev Gert hovedpanthaver i det danske rige.
Genrejsningen
1340-1400
På forunderlig vis bliver det Christoffers tredie og yngste
søn med det forpligtende navn Valdemar og den senere tilføjelse Atterdag, der
genrejser det splittede og pantsatte rige. Det begynder fredeligt på slottet
Sønderborg, hvor Valdemar i 1340 bliver gift med Helvig, datter af den
sønderjyske hertug. Med støtte fra den tyske kejser og store dele af den
velstående danske kirke rykker Valdemar med sin hær til Sjælland. I de følgende
ti år bølger borgerkrigen frem og tilbage foran borge og befæstede byer. I
løbet af første halvdel af 1340'erne angribe og indtager Valdemar Vordingborg,
København, Køge, Korsør, Kalundborg, Søborg, Næstved og i 1346 Vordingborg for
anden gang.
I samme periode hører vi for første gang om de private
sjællandske borge, der flere hundrede år senere optræder som herregårde. Padeborg
på toppen af den midtsjællandske højderyg ved den vigtige nord-sydgående
ældgamle landevej fungerer i begyndelsen af 1340'erne som en slags røverborg, hvor
kirkens mænd holdes indespærrede og først løslades mod passende løsesum. Borgen
indtages og ødelægges af Valdemar i 1345. I dag står renæssancegården
Sparresholm på resterne af Padeborgs voldsted.
Gunderslevholm ved det strategisk vigtige overgangssted over
Susåen nord for Næstved blev angrebet og ødelagt ligeledes i 1345. Den lokale
herremand Jens Mogensen såvel som hans besætning blev »hugget ned«. Endelig
blev forløberen for vore dages Skjoldenæsholm belejret af kongens tropper i
1348. Endnu i dag ligger det oprindelige motte-bailey anlæg ved en velbevaret
middelaldervej som et imposant mindesmærke fra 1300-tallets borgtid.
Da Valdemar Atterdag i 1350 vendte sig mod Fyn og Jylland
blev han ikke modtaget med åbne arme af de jyske stormænd. Sjællandske Krønike
beretter under året 1351, at »borge befæstes, og der bygges kongelige ladegårde
med stor bekostning ... Hr Bugge og flere andre herrer kom til kongen i
Kalundborg for at slutte forlig, men de rejste hjem mere ilde stemte, end de
var kommet. Da de var nået tilbage til Jylland, sluttede de sig til greverne og
belejrede de borge, kongen havde der«.
Herefter gik det løs med kampe, forlig og skiftende
alliancer. Fyn tilbagevindes tilsyneladende allerede i 1352 eller 1353.
Vanskeligere var det med Jylland, hvor de jyske stormænd med Niels Bugge til
Hald og Nørre Vosborg og Claus Limbæk til Boller og Kalø som ledere ikke
ønskede en stærk kongemagt. I den kongeløse, men også retsløse tid, var de
blevet vant til at opføre sig som småfyrster med udgangspunkt i deres nyopførte
borganlæg. Først da det lykkedes at myrde Niels Bugge og hans medforhandlere
efter et møde med kongen på Sjælland i 1358 vendte krigslykken.
Valdemar rensede sig nok med ed over for Niels Bugges søn
Knud, men befriet for sin værste modstander kunne Valdemar nu gøre det op med
privatborgene i Jylland, der en efter en blev erobret og i reglen ødelagt: »Frygt
og skælven og lammelse greb alle, hvor han kom frem. Han tugtede nemlig alle
voldsomt med jern, ild, fængsel og død, indtil de adlød hans vilje«.
Den 24. maj 1360 sluttes endelig »Landefred« i Kalundborg
mellem kongen, de sønderjyske hertuger, rigets bisper og 64 riddere og væbnere.
Riget er bortset fra Skåne atter samlet. En ny tid kan begynde. Skønt Valdemar
før sin død fik underlagt sig hele kongeriget, nåede han dog ikke sit hovedmål
Det kongelige monopol på fæstningsbyggeri var en gang for alle brudt. Selv
grundlagde kongen borgen Gurre i Nordsjælland, en korsridderborg i miniature.
Herfra regerede han i sine senere år, og her døde han i 1375.
Afviklingen af
middelalderens borge 1400-1536
Kongedømmets succes med hensyn til kampen mod privatborge er
til at overse. Ved sin tronbestigelse i 1375 må Margrethe symbolsk nok aflevere
konfiskeret adelsgods tilbage til de tidligere ejermænd, således fynske
Margård, som hendes fader havde konfiskeret fra Hvideslægten efter mordet på
Niels Bugge og Stig Andersen Hvide i Middelfart i 1358.
I takt med sin stadig stærkere magtposition er det dog
selvsamme Margrethe, der i 1396 forbyder herremændene at opføre deres
herregårde som fæstninger.
Det geniale ved Kalmarunionen 1397 set fra et dansk
synspunkt var, at den hastigt voksende adelsstand i Danmark fik plads til
udfoldelse i Sverige og Norge. Det foregik selvfølgelig på disse rigers
bekostning. Fra Margrethes regeringsperiode stammer landets mest intakte
senmiddelalderlige herregårdsanlæg, Gjorslev på det nordlige Stevns. Bygherren,
Roskildebispen Peder Jensen Lodehat, var en af dronningens fortrolige
rådgivere, og som sådan fik han lov til at bygge den kraftfulde gotiske
pragtborg, der mere demonstrerer biskoppens prestige end hans forsvarsbehov.
Lynderupgård ved Hjarbæk Fjord er opført i fornemt
bindingsværk i midten af 7S00-tallet med vestfløjens senmiddelalderlige stenhus
som kerne.
Rudbjerggård på det vestlige Lolland er opført i de første
år efter 1600. Bindingsværksgården er et eksempel på, at der i den pragtlystne
renæssancetid også blev opført mere beskedne herregårde i traditionelt dansk
byggemateriale. Kun tårnet er stensat.
Borgene bliver til mægtige kongeslotte under Erik af
Pommeren i begyndelsen af 1400-tallet. Københavns Slot og Krogen (det senere
Kronborg) bliver grundlagt, København bliver hovedstaden, samtidig med at
kongemagten udbygger sine sydjyske borganlæg til tidssvarende slotte. Med Erik
af Pommerens afsættelse omkring 1430 baner det danske aristokrati vejen for
1500tallets adelsvælde. Det er adelen, der står bag ved oldenburgernes danske
kongemagt med Chr. I.'s tronbestigelse i 1448, og sønnen kong Hans'
håndfæstning fra 1483 giver for første gang herremændene ret til at befæste
deres gårde: »Ligeledes skal vi ingen magt have til at forhindre og forbyde
nogen gode mænd ... i at befæste og bygge deres gårde ... «.
Mægtige Spøttrup repræsenterer på flere måder overgangstiden
mellem middelalderen og nyere tid. Borgen blev opført i 1480'erne af
Viborgbispen, der nok så, hvad vej vinden blæste. Spøttrup blev forgæves
angrebet af Skipper Clements oprørshær under borgerkrigen, grevens fejde, i 1
534. Ved reformationen to år senere måtte bispen dog overlade den stærke borg
til kronen. Spøttrup er Jyllands eneste fuldstændigt bevarede middelalderborg.
Adelsvældet og renæssancen 1536-1660. Året 1536 er det store
vendepunkt i Danmarkshistorien: Reformationen afslutter middelalderen og den
katolske tid i Danmark. Danmarks sidste borgerkrig, grevens fejde 1534-36,
ender med, at kirkegodset inddrages under kronen, og Chr. 3. sætter sig på
tronen. Kongehuset søger at samle sine ejendomme i bestemte dele af lande, og i
de følgende 100 år blomstrer slotsog herregårdsbyggeriet. Byggeboomet falder
sammen med renæssancens indtog i Danmark.
Chr. 3. lagde med sin baggrund i hertugdømmerne naturligt
nok særlig vægt på det sydlige Jylland, hvor bl.a. middelalderborgen Koldinghus
blev udbygget til et veritabelt kongeslot. Fr. 2. fortsatte, hvor faderen slap,
samtidig med at Nordsjælland ved en række mageskifter blevet kongeligt domæne
med slottene Frederiksborg og Kronborg. Endelig fuldførte vor største
byggekonge Chr. 4. forgængernes bestræbelser ved at samle store jordejendomme
på Sydsjælland, Møn og Falster ved siden af hans omfattende slotsbyggerier med
Rosenborg og Frederiksborg som mesterværkerne.
Borreby på Sydvestsjælland er opført af kansler Johan Friis
omkring 1550. Den smukke bygning repræsenterer overgangstiden mellem
middelalderens forsvarsanlæg og renæssancens pragthuse med vægt på det
arkitektoniske udtryk.
Ved siden af kongehuset er adelsstanden den store sejrherre
ved reformationen. Befordret af kongelige embeder og gunst og en økonomisk
højkonjunktur i det meste af 1500-tallet rejses en lang række pragtgårde mere
eller mindre inspireret af de kongelige byggerier. Mens bondestanden efter
borgerkrigen synker hen i fæstevæsenets ulyksaligheder, og borgerstanden endnu
ikke udgør nogen egentlig magtfaktor, markerer adelens pragtlystne nybyggerier
de mere fredelige tider, hvor standen ikke længere behøver at opføre stærkt
befæstede borganlæg med tilhørende upraktiske middelalderlige boliger.
To midtjyske renæssancegårde eksemplificerer udviklingen:
Brejninggård i Vestjylland blev som konfiskeret bispegods i 1544 af kronen
overdraget til adelsslægten Lange. Hans Lange opførte 1580 den nuværende
renæssancegård med en enestående terracotta-dekoration. Ulstrup ved Gudenåen
var oprindelig en mindre landsby, som Fr. 2. mageskiftede til rigsråd Christen
Skeel i 1579. Skeel nedbrød landsbyens gårde. Hvad der skete med bønderne,
vides ikke, men herregården Ulstrup med en af Jyllands smukkeste portaler
rejstes i slutningen af 1500-tallet. Kort sagt: Det var kirken og bondestanden,
der betalte prisen for renæssancens skønne bygningsværker.
Skønt flere gange nedbrændt i dette århundrede, fremtræder
Næsbyholm ved Tystrup Sø syd for Sorø stadig som et stateligt renæssancehus fra
den store byggeperiode i slutningen af 1500-tallet. Næsbyholm blev opført i
1585 af astronomen Tyge Brahes bror, rigsråd Sten Brahe.
Overalt i landet var de gamle herregårdsanlæg blevet mere
eller mindre ødelagt under borgerkrigen 1534-1536. På Fyn rejste rigets
regeringschef, kansler Johan Friis, landets første renæssancebygning,
Hesselagergård, på tomten af sin afbrændte slægtsgård i årene 1538 til omkring
1550. På samme tid opførte landsdommer Axel Juul Villestrup i Himmerland med
udgangspunkt i inddraget bøndergods. Endnu omgives herregårdene af voldgrave,
og forsvarsanordninger indrettes, men udsmykningen og de arkitektoniske
detaljer spiller nu en hovedrolle. Brødrene Brockenhuus, henholdsvis
rigsadmiral og hærleder, opfører de fynske herresæder Nakkebølle og Egeskov
formentlig med samme arkitekt i 1550'erne.
På Midtsjælland begyndte den senere rigshofmester Peder Oxe
i 1540'erne opførelsen af sin pragtgård Gisselfeld, efter han ved proces havde
vundet retten til den fædrene herregård. Da Fr. 2. i 1563 indledte sin nordiske
syvårskrig, stoppede byggeaktiviteten for en periode. Adelen, der endnu var
forpligtet af krigstjenesten, fik andet at se til. Symbolsk er de tre
sidstnævnte bygherrers skæbne: Jacob Brockenhuus til Nakkebølle måtte allerede
i krigens første søslag i 1563 overgive sig og tilbragte resten af krigen i
svensk fangenskab, broderen Frands Brockenhuus til Egeskov faldt i et af
krigens sidste slag foran Varberg i 1569, mens Peder Oxe var kommet i unåde i
1558 og havde rømmet riget. Han vendte siden tilbage og var hovedmanden ved
genrejsningen af økonomien i 1570'erne.
De sidste 30 år af 1500-tallet blomstrede byggeriet atter.
Et højdepunkt i den dekorative nederlandsk inspirerede renæssance nås på
Sjælland med Lystrup fra 1579. På Fyn tilskrives en hel række smukke
herregårdsanlæg fra århundredets sidste 20 år den italienske bygmester
Domenicus Badiaz med Skovsbo, Juulskov og Ho/ckenhavn som højdepunkterne, og i
Himmerland afløser Visborggård i 1575 og Lindenborg i 1583 de under grevens fejde
delvist ødelagte herregårde. Som perler på en snor ligger renæssancegårdene i
Djursland fra Rugård, Katholm og Sostrup på østkysten til Løvenholm, GI. Estrup
og Jørgen Rosenkrantz' to herregårde Rosenholm og Skaføgård længere mod vest.
Kvinderne stod ikke tilbage for mændene, når det gjaldt den
hektiske byggeaktivitet. Nogle af vore smukkeste renæssancegårde er opført af
tidens stærke, byggeglade adelskvinder. Her skal blot nævnes Sæbygård og
Voergård i Vendsyssel opført af henholdsvis Pernille Oxe i 1576 og Ingeborg
Skeel omkring 1590, samt Lisbeth Friis' Berritsgård fra 1586 på Lolland og
Vallø opført af Mette Rosenkrantz i 1580'erne.
1600-tallets første del frem til 16S0'ernes ulykkelige
svenskekrige og statsomvæltningen 1660 falder sammen med Chr. 4.'s storhed og
fald. Byggeaktiviteten tager langsomt af, men endnu i 1630'erne og 1640'erne
bygges pragtgårde som Malte Juuls Løvenborg på Nordvestsjælland og
Trolleslægtens sydsjællandske domicil, den senere Holsteinborg. På Fyn er
Gyldensteen fra 1630'erne en ypperlig repræsentant for nedgangstidens
opretholdelse af adelig pragtlyst. I så henseende udtrykker Chr. 4.'s »eqet«
Ulriksholm opført for sønnen Ulrik Christian Gyldenløve i 1640'erne rigets
tilstand: Et majestætisk bygningsværk, der under svenskernes besættelse af Fyn
blev grundigt raseret. mens Gyldenløve udmærkede sig ved det heltemodige
forsvar af København under belejringen i 1658.
Danmarks smukkeste forhal fra barok tiden findes på
Gunderslevholm. Herregården ved Susåen nord for Næstved er opført i 1729 af CA.
von Plessen.
Bramsløkke på det sydøstlige Lolland er opført i slutningen
af 1600-tallet af generalmajor Joachim Schack. Det massive hus på et lille
voldsted skiller sig ud fra baroktidens mere pompøse byggerier.
Den smalle langstrakte hovedbygning på Turebyholm syd for
Køge er opført omkring 1750 af Amalienborgs arkitekt, hofbygmester Nicolai
Eigtved. Stilen kan kaldes senbarok eller rokoko alt efter temperament.
Enevælden, barok og
rokoko 1660-1760
1660 er det næste afgørende årstal i Danmarkshistorien.
Nederlaget til det svenske voldsherredømme i slutningen af 1650'erne viste med
al ønskelig tydelighed, at adelen som skattebegunstiget krigerstand og
centralpolitisk magtfaktor havde udspillet sin rolle. Fr. 3. drog konsekvensen
og gennemførte absolutismen ved en fredelig revolution i efteråret 1660. Med
enevælden kom det fremvoksende borgerskab nærmere magten. Det var ikke længere
forbeholdt adelen at eje hovedgårde, og adelsstanden mistede en række af
privilegierne, herunder skattefriheden.
Udviklingen afspejler sig også inden for arkitekturen, hvor
den borgerligt prægede barokstil snart holdt sit indtog på landet, markant
symboliseret med Præstøborgmesterens herregård Nysø, et slags bypalæ på landet
opført omkring 1670. I de fattige tider efter krigene holdt både Fr. 3. og hans
søn Chr. 5. sig tilbage med mere storslåede byggeforetagender, men
Charlottenborg og Sofie Amalienborg stammer dog fra tiden.
Det var den ny tids mænd, der byggede på landet, hvor ikke
mindst den magtfulde Juelslægt førte an. Mens admiralen Niels Juel i 1680'erne
genopførte det af svenskerne ødelagte Valdemars Slot i massiv barokstil, rejste
hans bror med den smukke enevældige embedsmandstitel af geheimeråd Juellinge på
Stevns i 1675 og det senere benævnte Christianssæde på Lolland omkring 1690. En
anden af enevældens mænd, den tyskfødte officer Joachim Schack, opførte
ligeledes omkring 1690 det herlige lille kompakte stenhus Bramsløkke på Lolland
i barokkens massive stil.
Den tidlige barok gik uden om Fyn, men i Jylland træder nye
borgerlige slægter ind på scenen som nyetablerede adelige bygherrer. I
Sønderjylland er det feltherren Hans Schack, der ud over at reorganisere den
danske hær efter moderne principper også fik tid til at ombygge Gram og Schackenborg
i barokstil omkring 1670.
I 1690'erne gik murermester Ernst Brandenburger i gang med
to afgørende byggeprojekter: Stensballegård ved Horsens opført for storkansler
Griffenfelds svigersøn Frederik Krag og dernæst Clausholm opført for den tyskfødte
geheimeråd Conrad Reventlow. Ernst Brandenburger blev siden kaldt til
København, hvor han i begyndelsen af 1700-tallet indledte opførelsen af
Frederiksberg Slot for den næste bygge- og kvindeglade monark, Fr. 4. Frederik
fik siden både Clausholm og Conrad Reventlows datter, Anna Sophie. Med
havearkitekten J.C. Krieger indledes under Fr. 4. en ny storhedstid inden for
slotsbyggeriet. Først og fremmest gælder det Fredensborg, der i 1720 afløser et
beskedent jagtslot fra Chr. 5.'s tid, men også de nordsjællandske sommerslotte
Frydenlund og Charlottenlund stammer fra Fr. 4.'s tid og Kriegers hånd.
Med Chr. 6.'s magtovertagelse i 1730 træder to arkitektnavne
af international klasse ind på scenen:
Eigtved står bag opførelsen af det første Christiansborg, der
omkring 1740 afløser Erik af Pommerens kongeslot, og Laurids de Thurah opfører
Eremitagen og Hørsholm Slot i 1730'erne for Chr. 6. Af periodens
herregårdsanlæg skal særlig fremhæves Lindholm vest for Roskilde, et af de
første danske eksempler på herregårdsbyggeri i sommerhusstil på fransk kaldet
»Maison de plaisance«, på dansk lyststed. Under Fr. 5. involveres både Thurah
og Eigtved i de officielle byggerier med Amalienborg fra 1750'erne som
mesterværket, men deres hånd ses også bag ved rokokotidens svulmende
sjællandske herregårdsbyggerier som Turebyholm, det ældste Bregentved,
Ledreborg og Lerchenborg. De ombyggede vendsysselske klostre Dronninglund og
Børglum er resultater af Thurahs kortvarige eksil i det nordjyske.
Den florissante
periode. landboreformer og klassicisme 1760-1800
Senbarokken glider umærkeligt over i klassicismen. Anden
halvdel af 1700-tallet er en økonomisk opgangsperiode. Tiden betegnes også som
den florissante handelsperiode, hvor Danmark som altid profiterede af de gode
krigskonjunkturer omkring os. Mens England og Frankrig indledte en verdenskrig
om koloniherredømmet, handlede danske og udenlandske købmænd under dansk flag
på livet løs på de verdensdele, som krigen gjaldt. Resultatet på kort sigt var
en højkonjunktur, hvor uhyre formuer bragtes til landet og blev investeret i
det mest sikre: jordegods.
En helt ny godsejerstand voksede frem, storkøbmændene, der
med rod i Frankrig og Holland og international kulturel baggrund bragte
klassicismen til Danmark. I kølvandet på velstandsforøgelsen fulgte også ønsket
om at modernisere vort hovederhverv, landbruget. Allieret med den progressivt
tænkende del af godsejerstanden iværksatte regeringen de berømte
landboreformer, der i slutningen af 1700-tallet indebar en revolutionerende
ændring i landbruget, hvor først og fremmest overgangen til en form for selveje
og udskiftningen fra det middelalderlige dyrkningsfællesskab til fordel for
selvstændigt dyrkede arealer i løbet af få generationer betød en enorm
produktivitetsforøgelse.
Udviklingen afspejles inden for herregårdsbyggeriet.
Stordriftsfordelene markeres med mægtige avlsgårdsanlæg omkring fornemme,
stilrene hovedbygninger: Hofmansgave og Krengerup på Fyn, Moesgård ved Århus,
Bidstrup i Midtjylland og vestjyske Ausumgård samt de sydsjællandske
Lundbygård, Rosenfelt og Iselingen og mønske Marienborg og Klintholm, hvor det
tidligere statslige ryttergods sælges til driftige landmænd, der som
nyetablerede godsejere nok ved, at herregårdenes pragt er snævert forbundet med
landbrugsudbyttet. På Lundbygård, Rosenfelt og Moesgård projekteres
avlsgårdskomplekserne selvbevidst efter Amalienborgs ottekantede model.
Andre af klassicismens herregårde repræsenterer tidens
nyvundne formuer. Det gælder industri manden J.F. Classens Korselitse på
Falster, skibsrederen Peter Johansens dejlige Petersgård ved Kalvehave på
Sydsjælland, Calmette-familiens indtagende sommerhus Liselund på Møn, den
engelskfødte købmand C.J. Selbys engelskinspirerede Bækkeskov nord for Præstø,
den hollandskfødte storkøb mand Fr. de Conincks mønstergård Dronninggård
(Næsseslottet) ved Furesøen nord for København, kammerråd Chr. Madsens
»hjemmestikkede« Hjortholm på Langeland, Købmanden Niels Rybergs stilrene
Frederiksgave (Hagenskov) på Sydvestfyn, kaptajn J. Hansons regelrette
Lyngsbækgård på Djursland og den pengestærke hollandske købmandsfamilie
Marselis' Constantinsborg ved Århus. Alle de nævnte steder er opført mellem
1775 og 1801.
Bækkeskov på Sydøstsjælland er et unikt eksempel på engelsk
inspireret klassicisme i det danske herregårdsbyggeri. Det smukke hus er opført
i 1790'erne af den engelske købmand C.A. Selby
Meilgård på Djursland er opført i 1573, men renæssancegården
blev i 1880'erne ombygget i en historisk, nygotisk stil, der har udvisket de
fleste oprindelige træk. Den smukke beliggenhed omgivet af vandfyldte grave
giver dog stedet megen charme.
Napoleon, empire og
landbrugskrise 1800-1850
I længden lykkedes det ikke Danmark at holde sig uden for
verdenskrigen. Vores væbnede neutralitet. som beskyttede de tungt lastede
handelsskibe under dansk flag mellem kolonierne og Europa, bragte os på
kollisionskurs med såvel Napoleons Frankrig som industristaten England. Det
engelske angreb i 1801 med Slaget på Rheden klarede vi nogenlunde, men da englænderne
i 1807 afprøvede D-dag på den nordsjællandske kyst ved Vedbæk og med 35.000
mand marcherede mod København, mens den danske hovedstyrke lå i Sønderjylland,
gik det galt. København blev bombarderet og ved overgivelsen rendte englænderne
med flåden. Danmarks tid som europæisk stormagt var omme. Statsbankerot, tabet
af Norge, handelshusenes krak og landbrugskrise fulgte.
Enkelte optimistiske sjæle opførte endnu herregårde
inspireret af klassicismen. Kærsgård på Nordfyn er et smukt eksempel på et
stolt, men gældstynget herregårdsbyggeri fra 1815. Vor store byarkitekt C.F.
Hansen opførte med afbrydelser af økonomiske årsager i lavkonjunkturårene 1813
til 1822 den beskedne men fornemme herregård, Pederstrup på Lolland, for den
tidligere statsminister og hovedmand bag landboreformerne C.D. Reventlow, der i
tide fik trukket sig tilbage fra de offentlige embeder.
I 1830'erne begyndte det atter at gå fremad. Politisk banes
vejen for enevældens afskaffelse med stænderforsamlingerne, der mødes første
gang i 1835. Et nyt liberalt borgerskab med empiretidens alvorsfulde værdier i
ryggen opfører en række bastante herregårdsanlæg. Egebjerggård på Nordfyn fra
1830 udtrykker i al sin volumiøsitet tidens stil. Vennerslund på Falster, hvis
hovedbygning fra 1845 ikke står meget tilbage for Egebjerggård, markerer alene
i navnet de nye mere demokratiske tider. Og C.F. Hansens tyske svigersøn, G J.
Hetsch, opfører i 1837 og 1845 smukke enkle borgerlige hovedbygninger,
henholdsvis Klintholm på Møn og Egeløkke på Langeland.
Parlamentarisme,
historicisme og nationalromantik 1850-1900
Det tredie store årstal i Danmarkshistorien er 1849. (hr. 8.
dør i 1848, og efter trekvart års forhandlinger gennemføres junigrundloven den
5. juni 1849. For sin tid var grundloven enestående demokratisk ved at sikre de
borgerlige frihedsrettigheder herunder ytringsfrihed og almindelig valgret, for
mænd ganske vist. Junigrundloven indvarslede også nye tider for herremændene,
idet den lagde op til afviklingen af de privilegerede lensbesiddelser, grevskaber
og stamhuse. Skønt loven stadfæstede ejendomsretten som ukrænkelig trak den på
samme tid tæppet væk under de fra enevælden nedarvede mægtige godser, der som
len (lån) havde været i samme slægts besiddelse gennem generationer.
Svaret på denne trussel mod, hvad der blev opfattet som den
private ejendomsret, var i første omgang et nyt byggeboom. Mangen en
renæssancegård måtte lade livet for bygninger opført i respekt for den nyvundne
indsigt i nationalhistorien. Tyskfødte G.F. Hetsch lagde for med veritable
gotisk inspirerede borganlæg. På samme tid som han bygger den indtagende
klassisk inspirerede tempellignende hovedbygning på Egeløkke, opfører han få km
nordligere på Langeland Steensgård. Nok bevares de gamle røde mure, men
»overbygningen« er en »rigtig« gotisk herreborg.
Inden andre tog over i den historiske stils hellige navn,
nåede Hetsch at lægge linien med ombygningen af Broholm på Østfyn samt på
Klintekongen Scavenius sjællandske besiddelser: Gjorslevs tilbygning og den
fuldstændige nybygning af Basnæs.
J.D. Herholdt, den historiske stils store navn, begyndte sin
karriere i det fynske. Hans debutværk er Erholm, et højdepunkt i den nygotiske
arkitektur fra 1850. Værst er hans ombygning af det ærværdige
middelalderkloster ved Næstved, der som Herlufsholm i 1860'erne blev berøvet
enhver autencitet. Andre fulgte i kølvandet på Herholdt. Det gælder den dygtige
A. H. Klein, der har bygget om og til på mange af landets herregårde, fx
Skovsbo på Fyn og Meilgård i Jylland, og selvstændigt har opført Klintholms herlige
nye hovedbygning i cement-renæssancestil i 1870'erne.
Blandt utallige eksempler fra den historiske stilforvirrings
tid skal her kun nævnes nogle få eksempler fra hver landsdel. På Lolland blev
middelalderborgen Alholm skamferet af professor ved Akademiet Hans J. Holm i
1889, mens Fuglsang blev opbygget fra grunden i maskingotik i slutningen af
1860'erne. På Sjælland er Bregentveds pompøse hovedbygning, opført i fransk
inspireret slotsstil af Axel Berg i 1880'erne, et godt eksempel på en vellykket
udbygning tilmed af et anlæg fra Thurahs hånd.
Midtsjællandske Giesegård fra 1873 leder tankerne hen på,
hvad kendere vil erindre som Møllenborg, men dokumenterer mest af alt
arkitekten J.Th. Zeltners internationale stil.
På Fyn skal særlig fremhæves den kgl. bygningsinspektør J V
Petersens Holstenshus fra 1908 i nordfransk stil og samme arkitekts
ny-renæssanceanlæg Skovsgård på Langeland fra slutningen af 1880'erne. Endelig
fremstår arkitekten L.P. Fengers Tiselholt på Sydøstfyn fra omkring 1875 som et
direkte plagiat af den sjællandske renæssancegård Lystrup. I Jylland har den
uheldige Hans J. Holm virket ved bl.a. Højriis på Mors og Frijsenborg. Begge
steder har andre dog modvirket de værste ødelæggelser, og Frijsenborg er
Danmarks mest storslåede anlæg fra den historiske stils periode. Ferdinand
Meldahls mesterværk er opført 1862-67 i en gennemført fransk inspireret
slotsstil.
Charlottenlund nord for København blev opført i 1730'erne
for Chr 6.'s søster Charlotte Amalie. Rokokobygningen blev i 1880 udvidet og
ombygget til det nuværende udseende af den historiske stilforvirrings store
arkitekt, Ferdinand Meldahl.
Det 20. århundrede
»Bedre Byggeskik« og restaurering
Med landsudstillingen i Århus 1909 lanceredes begrebet"
Bedre Byggeskik". Nyklassicisme og siden funktionalismen fulgte i
kølvandet. Man kan dog ikke påstå, at vore herregårde er påvirket af det 20.
århundredes arkitekturretninger. Herregårdene hører i princippet slet ikke til
i vort århundrede. Endnu i begyndelsen af 1900-tallet opførtes dog moderne
storgodser som Dronningborg ved Randers i 1907, Valnæsgård på Falster i 1910,
Løndal i Midtjylland 1911-14, Kattrup på Sjælland i 1925 og CM. Smidts dygtige
ombygning
af Torbenfeld på Nordvestsjælland i 1906. Bortset fra
Torbenfeld er der ikke plads til narrestreger. Det er landbrugsvirksomheden,
det gælder.
Med fredningsloven af 1918 bliver restaureringen af vor
herregårdsarv det centrale. Her er de store navne Jens Ingwersen og Mogens
Clemmensen i de tidlige år, og i efterkrigstiden træder et navn frem blandt en
række fremragende restaureringsarkitekter: Hans Henrik Engqvist. Det er
formentlig lettere at nævne de ganske få herregårde, hvor han ikke har sat sit
fingeraftryk.
En lang række herregårde er i det 20. århundrede overgået
til andre erhvervsformål end den oprindelige landbrugsvirksomhed Hindsgavl ved
Middelfart er indrettet til hotel- og kursuscenter. Omkring den klassicistiske
herregård breder en smuk have sig ned mod Lillebælt og det imponerende voldsted
med rester af middelalderborgen Hindsgavl. I haven står dette særegne stråhus.
Herregårdene i det
20. århundrede
Vort århundrede har ikke ansporet til herregårdsbyggeri. I
1919 gennemførtes den allerede i 1849 indvarslede lensreform. Det førte til
nedlæggelse af en række herregårde, og store jordtilliggender blev udstykket
til husmandsbrug. Dygtige herremænd kom dog også over dette indgreb i deres
rettigheder. Og da fredningsloven året forinden havde foregrebet
begivenhedernes gang, var ulykkerne set fra et nationalt synspunkt i første
omgang begrænsede.
Et langt større problem er vor tids misforhold mellem bolig,
arbejdskraft og produktion. De historiske herregårde er skabt til stordrift med
udgangspunkt i boligen og et betydeligt folkehold. Men ved udgangen af det 20.
århundrede ser realiteterne unægteligt anderledes ud. Stordrift er rigtignok
mere end nogensinde blevet nøgleordet på godt og ondt Men arbejdsstyrken er
ikke fulgt med. I det omfang den er nødvendig, opererer landbrugets arbejdere
uafhængigt af godsejendommen, og for godsejeren selv er herregården blevet en
anakronisme, der nok værnes om af historisk- og slægtsbevidste gamle
adelsfamilier, men i realiteten er en unødvendig byrde, der sagtens kunne
erstattes af et moderne velfungerende parcelhus.
Heldigvis er Danmark endnu et land, hvor der i brede kredse
hersker forståelse for vore nationale mindesmærker. Herregårdene er beskyttet
af en fredningslov, der ganske vist i disse år er under angreb. Fredningen
betyder, at de lykkelige mennesker, der ejer en fredet herregård, dels har fuld
skattefradragsret på alle bygningsmæssige tiltag, dels er omfattet af en pulje,
der via fredningsmyndighederne yder direkte tilskud til restaurering og
forbedring af de historiske ejendomme.
Det er ikke let at være herremand og -frue op mod
årtusindskiftet. Det kræver først og fremmest indsigt i det moderne land- og
skovbrug. Og samtidig en enorm indsats for at bevare bygninger, der er skabt i
andre tider til et ganske andet produktionsmønster. Som de følgende sider vil
vise, har mange herregårdsejere været særdeles opfindsomme, når det gælder at
finde alternative indtægtsmuligheder med udgangspunkt i den historiske arv, de
bestyrer.
Alt er ikke lige
heldigt, og tivoliseringen af en række herregårde er direkte misforstået.
Mest betænkeligt er dog, at vi i disse tider, hvor vores
kulturarv er mere truet end nogensinde, tilsyneladende har en amerikansk tro
på, at kultur kan gøres til genstand for indtægtsdækket virksomhed. Det kan
kultur naturligvis ikke. Kultur er og bliver et spørgsmål om vilje, vilje til
bevaring af vore fælles værdier. Det må vi alle betale for, og kun med en
national bevidsthed om, at herregårdene hører til vore fornemste kulturværdier,
er der en fremtid for disse på en gang majestætiske, men også folkelige mindesmærker
fra en svunden tid.
Heldigvis hører der stadig velfungerende landbrug til
hovedparten af vore historiske godser. Her er det godset Juelsbergs afhøstede
marker nord for Nyborg med en støvende traktor på den smukke herregårdsalle.