Patronatsret (latin Jus patronatus) er et kirkeretsligt
begreb, hvis oprindelse skyldes tidlige middelalderlige forhold. Ved de på Romerrigets
område indstrømmende germanske stammers overgange til kristendommen blev det
nemlig, pga. den germanske retsopfattelses ensidigt privatretslige karakter,
skik, at de store jordejere i stedet for at indordne deres besiddelser under
offentlige, af dem uafhængige kirker og sognepræster, lod opføre gudshuse på
deres egne ejendomme og for egne midler, hvorved de ikke alene blev kirkernes
ejere, men også tiltog sig selv at ansætte og lønne præsterne.
Denne meget udbredte ordning stred imidlertid mod den
strengt kirkelige norm, og der arbejdedes derfor fra kanonisk side stadig på at
trænge kirkeejeren tilbage og reducere ham til "kirkepatron" (latin patronus
ecclesiæ), hvem der ikke tilkom ejendomsret, men alene forvaltningsopsigt over
kirkerne og i henseende til præsternes ansættelse alene en forslagsret.
Først i 1100-tallet lykkedes det dog, navnlig under pave
Alexander 3. (1159-1181) endelig at drive disse krav igennem og gøre til alment
anerkendte led i det gældende kanoniske retssystem. I kristenhedens mere
afsides egne fortsatte kampen dog længe endnu. I Norge dannede således kongens
og høvdingernes patronatsret et af hovedstridspunkterne under det voldsomme
sammenstød mellem verdslig og gejstlig magt under kong Sverre Sigurdsson (1184-1202),
og på Island blussede fra 1282 en langvarig uenighed op om det samme emne.
I den samtidig hermed også i Norge pågående kirkestrid
spillede patronatsretten vistnok en mere underordnet rolle, men stødet blev dog
givet til, at kong Håkon 5. Magnusson (1270-1319) i 1308 fik oprettet en egen
kongelig "kapelgejstlighed", hvis personer og kirker ("kongelige
kapeller") helt stod under kongens styre; en ejendommelig og
betydningsfuld institution, der først bortfaldt med den katolske
kirkeforfatning.
Hvad angår patronatsrettens fremtræden i Norge efter reformationen,
holdt den for så vidt skridt med den neden for skildrede udvikling i Danmark,
da kongen i 1600-tallet (fra 1649) overdrog sin patronatsret og dermed
sammenhængende rettigheder også over visse norske kirker til privilegerede
privatmænd, der således blev kirkepatroner. Imidlertid forblev disse i Norge
forholdsvis fåtallige, og deres indtægter af kirkerne var forholdsvis små.
Patronatsrettens hovedindhold, kaldsretten, afskaffedes endelig ved adelsloven
af 1821.
Patronatsretten i
Danmark efter reformationen
I Danmark indbefattede patronatsretten på den tid, da
reformationen blev indført, kun kaldsretten til gejstlige embeder (latin jus
vocandi), mens det, som i senere tid udgjorde en væsentlig bestanddel af
kirkepatronens rettigheder og en tid måtte anses for den materielle basis for
patronens kaldsret, adkomsten til kirkens tiende og andre indkomster, i den
første tid efter reformationens indførelse ikke var indbefattet under den
verdslige patronatsret. Man tænkte sig næppe heller et sådant forhold som
muligt da reformationen blev indført, for ikke alene den kanoniske ret, men
også den nationale ret måtte lede til at betragte kirkerne og deres ejendomme
som selvstændige juridiske personer, der vel stod under en højere bestyrelse og
måtte tjene kirkens almene øjemed med deres overskud, men dog nærmest var
berettigede til at oppebære deres indkomster til eget tarv.
Kirkernes økonomiske administration varetages af kirkeværger
– to for hvert sogn – under tilsyn af stiftslensmændene som kirkernes forsvar.
Da erfaringen havde vist, at disse ikke tilbørlig kunne overkomme de dem
påhvilende forretninger, skete der i 1582 den forandring, at stifts-lensmændenes
funktioner i forhold til kirkerne blev overdraget til lensmændene. Fra at
bestyre kirkernes gods til at oppebære deres indkomster mod forpligtelse til at
afholde deres udgifter var dengang skridtet ikke langt. Kirkens og præstens bønder
kom under patronens herlighedsret, patronen kunne fæste tienden til sig selv
eller mulig gøre sig en ren indtægt ved bortfæstning af den og jordegodset, og
han kunne sidde inde med kirkens kapitalformue, og så længe kirken
vedligeholdtes tilbørligt og alle afgifter udrededes, blev der næppe spørgsmål
om kapitalen selv eller renter.
I løbet af Christian 4.s regering udviklede der sig da et
patronat med adkomst til kirkens renter, og i Christian 4.s reces af 1643
findes sådan patronatsret omtalt som lovhjemlet. Det ældre regnskabspatronat
forsvandt snart aldeles, og under navn af patronatsret (jus patronatus) blev
kirketienden og kirkens øvrige indtægter – og som oftest også kongetienden – nu
ligefrem solgt som krongods for en fast takst. I lovsproget blev patronatsret
enstydigt med besiddelse af kirkens indkomst og tiende med påhvilende
forpligtelser, og for denne betydning af ordet trådte det, der oprindelig lå i
det, nemlig kaldsretten, tilbage eller blev underforstået som et appendiks.
Kirkernes almindelige overgang til privateje eller salg kan
regnes fra 1684. I nogen tid blev denne kirkehandel drevet underhånden på samme
måde, som patronatsret tidligere var blevet solgt på ansøgning, men hurtigt gik
den over til almindelig trafik. De, som samlede jordegods, købte konge- og
kirketiende, og statskassen, der tidligere havde indskrænket sig til
kontributioner af kirker og gejstlighed, søgte nu almindeligt ad denne vej
ressourcer i kirkeformuens realisation.
Ved alle salg blev vel kirkernes vedligeholdelse gjort til
den strengeste pligt, og man stræbte at sikre kirkeejendommens integritet bl.a.
ved at forudsætte, at kirkeejeren førte et ordentligt kirkeregnskab, om hvilket
der dog kun blev spørgsmål i tilfælde af misligholdelse. Følgerne af den hele
handel blev dog sjældent til kirkens fordel. Ejernes fordel blev i de fleste
tilfælde det fornemmeste hensyn, og menigheden berøvedes i væsentlig grad
interessen for dens egen sognekirke, da den blev en privat købers ejendom.
Efter at kaldsretten ophørte med at være en del af
patronatsretten i 1809, blev forskellen mellem kirkepatroner og kirkeejere
imidlertid udvisket, og i kirkelovgivningen behandles de under ét og benævnes
som regel som kirkeejere eller kirketiendeejere. Ved loven af 15. maj 1903 om tiendeafløsning
blev der givet regler om afløsning af disses forpligtelser, hvorefter
hovedparten af kirkerne overgik til selveje. I 2003 var der således kun 16
kirker indenfor Folkekirken, der ikke var selvejende.
En helt særlig udvikling tog patronatsretten ved Sankt Petri
Tyske Kirke i København, hvor kirkepatronen i løbet af det 17. århundrede udviklede
sig til menighedens øverste lobbyist, dog uden hverken kaldsret eller ret til
kirketiende.