Ordrupgaard
● Region Hovedstaden, Jægersborg Dyrehave nord for
København.
● Adresse: Vilvordevej 110, 2920 Charlottenlund, Telefon: 39
64 11 83. ordrupgaard.dk
● Ejer: Staten
● Grundlagt 14. september 1918, Bygningsstil:
Dekonstruktivisme
Ordrupgaard er et statsejet kunstmuseum. Museet rummer en af
Nordeuropas betydeligste samlinger af dansk og fransk kunst fra det 19. og
begyndelsen af det 20. århundrede.
Ordrupgaard er skabt af direktør for Hafnia, etatsråd Wilhelm
Hansen og hustru Henny Hansen i årene 1916-1918.
● Bygningerne
Ordrupgaards hovedbygning er opført som et
herregårdslignende, trefløjet anlæg i nyklassicistisk stil med espalier.
Galleriet, der rummer den franske samling, er koblet sammen med hovedbygningen
ved en lille vinterhave. Herudover er der opført en portnerbolig, en
chaufførbolig (pt. nedtaget), samt en vognport (i dag kaldet Lavendelhuset). Et
brændeskur og et lille lysthus i bondegårdsstil udgør de øvrige, oprindelige
bygninger på grunden.
● Parken
Ordrupgaards park er anlagt i engelsk stil med en mindre,
franskinspireret rosenhave, der oprindelig var udsmykket af et keramisk
springvand af Jean Gauguin. Den er af bevaringsmæssige årsager i dag opstillet
i vinterhaven.
Ordrupgaards park fungerede som både nytte- og lysthave. Det
omfattende driveri og de mange frugttræer forsynede familien Hansen med frisk
frugt og grønsager året rundt, mens resten af arealet var udlagt til oplevelse
og kontemplation.
Bagest i parken, hvor der i dag er en eng, lå en mindre sø
med en lille ø i midten. Til søen hørte en robåd, og der var udsigt til området
fra lysthuset. Desuden var der anlagt små damme rundt omkring på grunden. Disse
vandarealer er nu tørlagt.
Ordrupgaards
indvielse 14. september 1918
Wilhelm og Henny Hansen købte en stor grund ved Ordrup Krat
tæt på Jægersborg Dyrehave nord for København. Her lod de i årene 1916 til 1918
opføre herskabshjemmet Ordrupgaard ved arkitekt Gotfred Tvede (1863-1947).
Tvedes medhjælper Therkel Hjejle har dog sat væsentlige fingeraftryk på
arkitekturen. Ved samme lejlighed blev den omfattende park anlagt af
stadsgartner Valdemar Fabricius Hansen (1866-1953). Ordrupgaard blev indviet
den 14. september 1918 ved en storslået fest, og i indvielsestalen erklærede
Wilhelm Hansen, at han ville testamentere samlingen til den danske stat.
Landmandsbankens krak
og frasalg af dele af samlingen
I 1922 led Wilhelm Hansen et omfattende økonomisk og
personligt nederlag. Landmandsbanken, hvori konsortiet havde optaget lån til
kunstindkøb, krakkede. For at indfri sin gæld solgte Wilhelm Hansen lidt over
halvdelen – ca. 82 værker – af sin franske samling, heriblandt vigtige værker
af bl.a. Paul Cézanne, Édouard Manet og Paul Gauguin. Disse værker hænger i dag
på bl.a. Ny Carlsberg Glyptotek og The National Museum of Western Art i Tokyo. Wilhelm
Hansen overvandt krisen og fra 1923 til 1933 kompenserede han for tabene med
erhvervelsen af en ny række, særligt udvalgte franske billeder, der stadigt
befinder sig på Ordrupgaard.
Ordrupgaard bliver
statsligt kunstmuseum
Efter Wilhelm Hansens død i 1936, boede Henny Hansen alene
på Ordrupgaard. Ved sin død i 1951 testamenterede hun, i henhold til Wilhelm
Hansens oprindelige ønske, samlingen, boligen og parken til den danske stat, og
i 1953 åbnede Ordrupgaard som statsligt kunstmuseum.
Ordrupgaards
tilbygning ved Zaha Hadid
Den 30. august 2005 indviede Ordrupgaard en markant
tilbygning tegnet af den irakiskfødte arkitekt Zaha Hadid (1950-2016).
Tilbygningen har et areal på 1.150 kvm og har forbedret de plads-, klima- og
sikkerhedsmæssige forhold på en måde, så Ordrupgaard kan præsentere
særudstillinger af internationalt format. Tilbygningen er opført i glas og sort
lavabeton, der er føjet sammen til en dekonstruktivisk og organisk formet
bygningskrop.
Finn Juhls hus
I 1941-42 tegnede og indrettede møbelarkitekten Finn Juhl
sit eget hus på en nabogrund til Ordrupgaard. Huset er et af de fineste
funktionalistiske enfamilieshuse i Danmark og var beboet af Finn Juhl indtil
hans død i 1989. Finn Juhls enke Hanne Wilhelm Hansen lod huset og dets interiør
stå uforandret, og den 3. april 2008 åbnede huset som museum på Ordrupgaard
takket være en privat donation fra Birgit Lyngbye Pedersen.
Samlingen af dansk
kunst
I perioden 1892 til 1916 grundlagde Wilhelm Hansen sin
samling af dansk kunst fra det 19. og begyndelsen af det 20. århundrede. Den
danske guldalder er fyldigt repræsenteret med værker af bl.a. C.V. Eckersberg,
Christen Købke, Johan Thomas Lundbye, P.C. Skovgaard og Wilhelm Marstrand.
Hovedparten af samlingen vidner om Wilhelm Hansens interesse for sin egen tids
kunst repræsenteret ved kunstnere som L.A. Ring, Vilhelm Hammershøi, Theodor
Philipsen, foruden Fynbomalerne Johannes Larsen, Fritz Syberg og barndomsvennen
Peter Hansen.
Samlingen af fransk
kunst
Under 1. Verdenskrig koncentrerede Wilhelm Hansen sig om
fransk kunst: Fra 1916 til 1918 indkøbte Wilhelm Hansen franske malerier,
pasteller, tegninger og skulpturer og lagde grunden til et egentligt
kunstmuseum. Wilhelm Hansen ønskede at udbrede kendskabet til fransk 1800-tals
kunst i Danmark, og de første køb var malerier af Alfred Sisley, Camille
Pissarro, Claude Monet og Auguste Renoir. Wilhelm Hansens fokus var fransk
impressionisme, men med perspektiverende nedslag i de perioder, der kom
umiddelbart før og efter impressionismen. Således repræsenterer Eugène
Delacroix romantikken, Théodore Rousseau Barbizon-skolen, Gustave Courbet
realismen, Édouard Manet modernismen og Paul Gauguin symbolismen på
Ordrupgaard.
Wilhelm Hansen modtog rådgivning til indkøb af fransk kunst
fra blandt andre den franske kunstkritiker Théodore Duret (1838-1927).
Samlingen af møbler
og kunsthåndværk
Sideløbende med sin interesse for dansk og fransk kunst
købte Wilhelm Hansen møbler og kunsthåndværk. Wilhelm Hansen havde særlig
interesse for keramik, lysekroner og møbler udført af Thorvald Bindesbøll
(1846-1908).
Konsortiet Hansen, Heilbuth, Winkel & Magnussen
Af stor betydning for de franske indkøb var det konsortium,
som Wilhelm Hansen i 1918 dannede sammen med samleren Herman Heilbuth
(1861-1945) og kunsthandlerfirmaet Winkel & Magnussen. Deres erklærede mål
var “Indkøb og Salg af Kunstværker med det Formaal at skaffe god og fremragende
Kunst til Skandinavien”, og de indkøbte flere samlinger “en bloc” i Paris.