• Midtjylland, Djursland, Syddjurs Kommune, 23 km nord for
Århus
• Adresse: Rosenholmvej 119, 8543 Hornslet. Telefon: 86 99
40 10
• Offentlig adgang til hovedbygning og park i sæsonen. Cafe
• Boet efter lensbaronesse Carin Rosenkrantz (død 23. april
1996)
• 29 ha, skov og park
• Opført 1560-1600
Rosenholm, Jyllands formentligt prægtigste renæssancebygningsværk,
har været i samme slægts eje, siden Jørgen Rosenkrantz i 1559 byttede sig til
godset Holm og straks efter påbegyndte opførelsen af det nuværende anlæg.
Nordvest for hovedbygningens voldgrave breder den store barokhave sig. I haven
står lysthuset Pirkentavl. Danmarks eneste bevarede havehus fra renæssancen.
• Bygningen
Rosenholm er opført i løbet af et forholdsvis langt tidsrum
i anden halvdel af 1500-tallet. Det firfløjede anlæg med den skæve,
trapezformede grundplan er ikke opført efter en samlet forudgående plan.
Alligevel fremtræder den charmerende herregård som et overordentligt helstøbt
bygningsværk fra renæssancens storhedstid i Danmark.
Rosenholm er bygget i røde munkesten på en sokkel af
tilhugne granitkvadre. De fire fløje er dækket af røde teglhængte sadeltage med
særprægede aftrappede, »vælske« gavle. Gavlene er udsmykket med cirkelformede
blændinger og vandrette profilbånd og krones af profilerede frontonlignende
trekanter Tilsvarende gavle kendes i Danmark alene fra Holmens Kirke. Kirken
blev opført i 1563 og følgende år som ankersmedie for Fr. 2. af bygmesteren
Peter de Duncker Det er nærliggende at sætte denne hollandskfødte arkitekt i
forbindelse med opførelsen af Rosenholms to ældste fløje: den høje østfløj fra
1560'erne og den vestvendte portfløj med porttårn og sidepavilloner fra omkring
1575. Der er dog også klare forskelle på de to parallelle fløje.
Østfløjen, der må betragtes som Rosenholms hovedfløj, er i
to etager. Mod øst, mod voldgraven, flankeres bygningen af to fremspringende
runde hjørnetårne. Tårnene er bygningens eneste egentlige forsvarsindretninger.
Mest interessant er imidlertid gårdsidens murværk, som viser tydelige spor af
rundbuede arkader Mod gårdspladsen har Rosenholms østfløj således fremtrådt med
en italiensk inspireret åben loggia. Ingen anden dansk herregård er så tydeligt
påvirket af den italienske renæssance. Nu er det danske klima som bekendt ikke
til åbne loggiaer, og arkaderne er blevet tilmuret formentlig allerede ved
nordfløjens opførelse i 1580'erne. Det nordligste af østfløjens fire bueslag
løber nemlig ind under nordfløjens murværk. Østfløjens vinduer har overalt
været rundbuede. Murværket er opdelt af en overflod af dekorative profilerede
gesimser: bæltegesimser, hovedgesims og mod øst enddog en sålbænkgesims.
Over vestfløjens port er indmuret en indvielsestavle med
bygherren Jørgen Rosenkrantz' og hustru Dorthe Langes våben. I den fornemt
udførte sandstensornamentik, der omgiver våbenskjoldene, læses øverst årstallet
1562 eller 1567 og nederst den latinske forkortelse PFECTV for perfektum =
fuldført, afsluttet. Tavlen er dog flyttet og refererer sandsynligvis til
afslutningen af byggeriet på østfløjen.
Vestfløjen dateres til 1570'erne. I porttårnets store klokke
er årstallet 1575 præget sammen med bygherrens og hustruens navne. Den lave
portfløj er opført i et plan flankeret af to høje, rektangulære
pavillonbygninger og i midten det firkantede porttårn med kobbertækket
lanternespir. Vestfløjen er prydet med et profileret vandret murbånd, nærmest som
en sålbænk, og kurvehanksbuede vinduer. Porttårnet og sidepavillonerne er rigt
dekorerede med gesimsbånd. Det fremspringende porttårn deler nærmest vestfløjen
i to fire fag lange afdelinger. På gårdsiden er portgennemkørslen kronet med en
gennemgående kvist med Rosenholms karakteristiske gavle. Porttårnets høje
kobbertækkede spir afløste i 1893 en teglhængt kuppellignende overbygning med
et uanseeligt spir. Bemærkes skal også de to fremspringende hjørnepavilloners
forskellige vinduer. Den sydlige pavillons store rundbuede vinduer viser, at
pavillonen indgik i boligen, mens nordpavillonens små vinduesåbninger røber, at
den ikke blev anvendt til egentlige boligformål, men snarere til magasin og
bage- og bryggerum.
Rosenholms gårdrum har formentlig oprindelig været lukket
med spærremure mod nord og syd. Men allerede omkring 1580 begyndte opførelsen
af nordfløjen, efter at hr. Rosenkrantz havde opgivet sin loggia. Nordfløjen er
ligeledes rigt dekoreret med gesimser. Mellem den nederste bæltegesims og
sålbænkgesimsen ses et karakteristisk bredt mønstermuret bånd. Den kompetente
murermester praler her med sine evner. Han er formentlig identisk med den murer
eller bygmester, som i 1579-82 opførte nabogården Skaføgård for Jørgen
Rosenkrantz, idet en identisk murdekoration genfindes her.
Endelig opførtes den lave sydfløj i 1590'erne, hvor den
erstattede den sydvendte spærremur. Bortset fra gesimserne er fløjen uden ydre
pragt, men til gengæld kom fløjen til at huse Rosenholms største og på sin vis
fornemste rum: riddersalen.
Træskærerarbejde i vinterstuen i Rosenholms vestfløj. Et
Memento Mori, en påmindelse om at døden også rammer den pragtlystne adelsstand,
selv under renæssancens højkonjunktur.
• Interiør
Fra gårdspladsens cementtrapper, der i 1866 erstattede brede
munkestenstrapper, betrædes Rosenholms storslåede indre, der er præget af Iver
Rosenkrantz' ombygninger i 1730'erne og 40'erne. I det følgende skal gives en
kort oversigt over den tilgængelige del af hovedbygningen. Turen rundt i
Rosenhoims stueetage begynder i den sydvestvendte pavillon:
Vinterstuen: Væggene er beklædt med bemærkelsesværdige
gyldenlædertapeter fra omkring 1700. Dertil slægtsmalerier, bl.a. Abraham
Wuchters herlige portræt af den unge Rosenkrantz, »Den brune dreng«, ca. 1680.
Møblementet er præget af barokken, hvor især Rosenholmskabet, også kaldet
Holger Rosenkrantz' skab, udmærker sig ved overdådigt træskærerarbejde og
bemaling.
Fra vinterstuen leder et par trin op til lønkammeret med
Rosenkrantz' brevgemmer. Bemærkes skal også de rigt udskårne døre.
Forstuen eller forhallen med bl.a. Johan 1. Kulbars maleri
af Erik Rosenkrantz fra 1649.
Riddersalen i hele sydfløjens bredde med enkle rokokomøbler
og en lang række malerier:
Her skal især fremhæves de to portrætmalerier fra 1589 af
bygherren Jørgen Rosenkrantz og hans hustru Dorthe Lange. Malerierne er indsat
i vægfeltet over kaminen, der bærer årstallet 1575. Blandt salens helfigurportrætter
findes C.G. Pilos hovedværk fra 1747 af den unge Fr. 5. og 1.5. Wahls maleri af
Iver Rosenkrantz, 1743.
Hjørnestuen i østfløjen, med en skjult adgang til det
sydøstlige hjørnetårn, er domineret af vævede billedtæpper med motiver fra det
gode herremandsliv i pagt med naturen. Gobelinerne af flamsk og fransk herkomst
er fra anden halvdel af 1600-tallet og begyndelsen af 1700-tallet. Over den
stukomsatte ovnniche ses Iver Rosenkrantz' og hustruen Charlotte Amalie Skeels
våben.
Den lille østvendte havestue knytter sig til hjørnestuen.
Havestuens fornemste stykke er det sjældne »safttapet«: et landskabsmotiv med
en herregård og flod malet med plantesafter på lærred. I Danmark kendes højst
en halv snes af slagsen. Rosenholms stammer fra begyndelsen af 1700-tallet og
er af hollandsk oprindelse.
Biblioteket blev grundlagt af »den lærde Holger Rosenkrantz«
omkring 1600. Det rummer flere sjældne fornemt indbundne inkunabler. Det smukt
udskårne og stafferede bogskab er rummets mest iøjnefaldende møbel.
Tårnværelset med østfløjens nordøstre hjørnetårn prydes med
flanderske billedtæpper med voldsomme naturscener. De vævede vægtæpper,
gobeliner, stammer fra anden halvdel af 1600-tallet.
Gallerigangen med det markante loft, der oprindelig var en
del af bygherren Jørgen Rosenkrantz's loggia.
Den såkaldte gallerigang i østfløjens gårdside med flere
slægtsmalerier. Her skal dog først og fremmest bemærkes de ejendommelige
hvælvinger. De tilhører den oprindelige åbne loggia mod gårdspladsen.
Fra østfløjen bevæger man sig ind i nordfløjen ad den hvide
gang, en langstrakt korridor langs gårdspladsen i hele fløjens længde.
Nordfløjen betegnes også som gæstefløjen. De fire rum er opkaldt efter
indretningen eller gæsterne: Empireværelset, Dronningens værelse, Kongens
værelse og endelig Hr. Palles værelse. I sidstnævnte leder familiens lollandske
slægtning, Palle Rosenkrantz af Krenkerup og Lungholm, efter sine støvler. Men
da han døde i 1642, og i øvrigt fortsat holder sine rige lollandske godser
under opsyn, skal man nok ikke irritere den travle mand ved at overnatte i hans
værelse.
I vestfløjen, i portfløjens nordlige rum, finder man en
moderne malerisamling med værker af Arild Rosenkrantz. Vestfløjens skriverstue
og kaffestue er beklædt med 1700tals gobeliner, hvor især kaffestuens
jagtmotiver bør fremhæves.
I rullestuen under nordfløjen opbevares en større samling
redskaber, husgeråd, våben m.v. fundet i voldgraven ved dens oprensning i
1960'erne og senere.
Rosenholms øvre etage i østfløjen samt vestfløjens
pavillonbygninger og tårn er indrettet til privatbeboelse med arkiv i
porttårnet og gymnastiksal i den nordre pavillon. I kælderen under sydfløjen og
under pavillonerne findes gårdens lager- og arbejdsrum samt tjenestefolkenes
værelser. I østfløjens sydøstlige kælder er et hvælvet kapel indrettet i 1604.
Pirkentavl er Danmarks ældste havehus. Lysthuset er opført i
1560' erne og kaldes i folkemunde »Jyllands første universitet«. Det skyldes
dog ikke, at samtlige Jyllands lærde kunne rummes i det lille hus, men snarere
at Rosenholm omkring 1600 blevet samlingssted for unge »videnskabsmænd« med den
lærde Holger Rosenkrantz i spidsen.
Herskabsstalden foran slottet blev opført i 1896 efter
nedrivningen af den gamle staldgård. Motivet med søjlerne er hentet fra
midterfløjen i den nedrevne gård. Arkitekt for bygningen var Axel Berg.
• Omgivelser
Rosenholms hovedbygning ligger på en snæver firkantet holm
omgivet af brede vandfyldte grave. Adgangen er fra vest via en i 1991-92
renoveret stensat bro, der mod haven flankeres af to løver. Den velbevarede
barokhave breder sig mod nordvest. Lindealleer og formklippede hække danner en
række regelmæssige haverum med monumenter, lysthuse og blomsterbede.
Parkens hovedattraktion er dog renæssancelysthuset
»Pirkentavl«. opført i 1560'erne. Navnet henviser til det spil, man har
forlystet sig med bag havehusets mure. I sin rendyrkede form er det Danmarks
ældste renæssancelysthus. Husets arkademotiv gør det nærliggende at pege på
østfløjens arkitekt som mesteren for det herlige kvadratiske havehus. Det står
på et højt fundament af kridtsten. De røde mure er inddelt af pilastre, hvis
buer former 3x4 arkader omkring de kridtstensindfattede vinduer. Over den
profilerede hovedgesims rejser det spidsafsluttede røde tegltag sig. Pilkentavl
er i folkemunde blevet betegnet som »Lærde Holgers tårn« og »Jyllands første
universitet« med henvisning til, at Rosenholm under Holger Rosenkratz blevet
samlingssted for unge lærde af såvel adelig som borgerlig herkomst. Som navnet
antyder, var det dog næppe de intellektuelle sysler, der havde første prioritet
i Pirkentavl snarere brætspillet af samme navn.
Rosenholms grundplan. Den ældste fløj, østfløjen, ses øverst
i billedet. Den leddelte vestfløj parallelt hermed. Den tredje fløj,
nordfløjen, ses til venstre, sydfløjen til højre
VIGTIGE ÅRSTAL
1405 Rosenholm nævnes første gang i forbindelse med mordet
på en midtjysk herremand.
1559 Rigsråd Jørgen Rosenkrantz bytter sig til godset og
opfører den nuværende hovedbygning.
ca. 1565 »Jyllands første u n iversitet« og Danmarks ældste
havehus, Pirkentavl, opføres.
1936 Jordegodset frasælges.
• Historie
Hovedgården Holm, der tidligere havde hørt under Århus
bispestol, tilfaldt ved reformationen kronen. Allerede i sit første regeringsår
1559, den 7. april, mageskiftede den godssamlende konge Fr. 2. Holm med
lensmanden på Koldinghus, Jørgen Rosenkrantz (1523-1596). Rosenkrantz blev i
forbindelse med Den Nordiske Syvårskrig udnævnt til rigsråd i 1563 og tilhørte
inderkredsen omkring kongen. Ved Frederiks død 1588 blev Rosenkrantz medlem af
formynderregeringen og, da Niels Kaas døde i 1594, dens egentlige leder. Jørgen
Rosenkrantz døde den 9. april 1596, samme år som Chr. 4. overtog styret, og to
dage efter 37-årsdagen for erhvervelsen af Holm. Han efterfulgtes af sønnen,
den lærde Holger Rosenkrantz (1574-1642).
Tilnavnet skyldtes den kreds af unge intellektuelle, som han
knyttede til sit selvbestaltede akademi på Rosenholm. Linien blev fortsat af
sønnen Erik. I 1727 overtog gehejmeråd Iver Rosenkrantz godset, som han
moderniserede i tidens stil. Efter hans død i 1745 stod Rosenholm tom i et
halvt århundrede til 1802.
Rosenholms bygninger er selvsagt gentagne gange blevet
restaureret. Her er det værd at bemærke, at arkitekterne Carl Lange og Axel
Berg i den farlige stilblandingsperiode i slutningen af forrige århundrede er
sluppet særdeles godt fra de nødvendige istandsættelser på Rosenholm.
Godset har siden 1802 været nedarvet i lige linie helt frem
til baron Holger Rosenkrantz, død 1975, og dennes hustru Carin, død 1996. Deres
søn Christian blev, som Carin Rosenkrantz så smukt skriver i sine erindringer,
»grebet af de tanker og ideer, der udviklede sig i forbindelse med
studenteroprøret i 1968«. Ophold i østen og en karriere som postbud i
Østtyskland skal nu afløses af den belastende godsejerposition, tilmed på en
herregård uden jord.
Ejere af Rosenholm
(ca. 1250?) Byrre Slaggel (?)
(1416-1435) Anders Peetz
(1435-1460) Anders Andersen Peetz (søn)
(1460-1494) Laurids Andersen Peetz (bror)
(1494-ca. 1503) Karen Nielsdatter (enke)
(ca. 1503- ca. 1516) Peder Krabbe (svigersøn)
(ca. 1516-1536) Århus Bispestol
(1536-1559) Kronen
(1559-1596) Jørgen Ottesen Rosenkrantz
(1596-1642) Holger Rosenkrantz "den lærde" (søn)
(1642-1681) Erik Rosenkrantz (søn)
(1681-1716) Fru Margrethe Krabbe (enke)
(1716-1721) Elisabeth Rosenkrantz (Eriks datter)
(1721-1727) Hilleborg Gyldenstierne (datter)
(1727-1745) Iver Rosenkrantz (Eriks søn)
(1745-1802) Frederik Christian Rosenkrantz (søn)
(1802-1813) Iver baron Rosenkrantz (nedstammer fra Holger
"den lærde")
(1813-1817)
Christian baron Rosenkrantz (søn)
(1817-1823)
Verner Theodor baron Rosenkrantz (bror)
(1823-1825) Holger baron Rosenkrantz (bror)
(1825-1879) Hans Henrik lensbaron Rosenkrantz (søn)
(1879-1936) Hans Carl Oluf lensbaron Rosenkrantz (sønnesøn)
(1936-1975) Holger Julius Frederik Knud Lavard Josef
lensbaron Rosenkrantz (søn)
(1975-1996) Carin lensbaronesse Rosenkrantz, født Ljunglöf
(enke)
(1996-1998) Dødsboet efter Carin Rosenkrantz
(1998-) Rosenholmfonden v/a Christian Rosenkrantz / Erik
Christian baron Rosenkrantz
Ejere af Rosenholm Hovedgård (avlsgården)
(1938-1941) Konsortium
(1941-1943) A/S D.F.T. Århus
(1943-1952) Peter og Harald Helles
(1952-1980) Harald Helles (eneejer)
(1980-) Peter Helles (søn)