Udsnit af Christian Geddes kvarterskort over Sankt Annæ
Øster Kvarter (1757)
Frederiksstaden er et københavnsk bykvarter i Indre By
mellem gaderne Bredgade (indtil 1877 Norgesgade), Sankt Annæ Plads, Toldbodgade
og Esplanaden (indtil 1953 Toldbodvej). En del huse på sydsiden af Store
Kongensgade er dog opført samtidig med Frederiksstaden. Frederiksstaden
omfatter det meste af Sankt Annæ Øster Kvarter og præges af rokokostilen. De
fleste ældre huse i bydelen er fredet. Frederiksstaden er optaget i Kulturkanonen.
Frederiksstadens oprindelige plan visualiseret. Relief efter
tegning af Thomas Havning
Byplan
Anlæggelsen af Frederiksstaden blev påbegyndt i 1749 i
anledningen af den oldenborgske slægts 300 års jubilæum. Det var i 1748 300 år
siden, at den Oldenborgske slægt overtog tronen i Danmark (1448). Første gang
projektet blev nævnt var 21. august 1749, da Johan Ludvig Holstein,
oversekretær for Danske Kancelli, sendte en skrivelse til Admiralitets- og
General-Kommissariatskollegiet. Heri blev det bekendtgjort, at kongen
overvejede at lade Amalienborgområdet bebygge, og derfor ønskede han en
betænkning fra admiral Ulrik Frederik Suhm. Suhm sendte få dage senere sin
udtalelse med et tilhørende projekt til arealernes bebyggelse. Planen var
udført af Andreas Bjørn, som stod i spidsen for byens ledende handelsmænd. Suhm
tilrådede, at de eksisterende tømmerpladser blev fjernet og, at bagere,
bryggere, brændevinsbrændere og købmænd ikke fik lov til at slå sig ned i den
nye bydel. Sporene fra branden 1728 skræmte stadig. Allerede 5. september 1749
blev planen godkendt af Konseillet med rettelser, og 12. september blev Københavns
Magistrat orienteret. Sidstnævnte lod herefter trykke en rådstueplakat, som
kundgjorde projektet til offentligheden. Processen var måske gået en kende for
stærkt, for 9. november 1749 protesterede kommandanten på Kastellet, oberst Wolfgang
Ernst Paurnfeind, som gjorde opmærksom på, at der skulle være frit skud fra
fæstningen, også mod byen. Denne pudsige indvending blev dog overhørt.
Frederik V udnævnte Adam Gottlob Moltke som hovedansvarlig
for anlæggelsen. Ansvaret for det arkitektoniske og byplanmæssige arbejde blev
givet til Nicolai Eigtved. På tomten lå kun resterne af det brændte slot Sophie
Amalienborg og en stor barokhave, der hørte til slottet.
Eigtveds byplanlægning lå i forlængelse af det regulære skakbrætmønster,
der var blevet anvendt i nabobydelen Ny-København et århundrede tidligere, men
hvor Ny-København aldrig havde fået sin monumentale plads og kirke, blev
Frederiksstaden mere monumental og helstøbt. Centrum for den nye bydel blev en
central ottekantet plads med fire adelspalæer (nu Amalienborg) og Frederiks
Kirke, kendt som Marmorkirken. Frederiksgade blev tværakse, mens Amaliegade
blev længeakse.
Ideen til en ottekantet plads var ikke Eigtveds, men kom fra
Marcus Tuscher, der havde udført en skitse af en plads med et centralt placeret
ryttermonument. Tuscher, som døde i 1751, fik dog ingen indflydelse på hverken
pladsens proportioner, monumentet eller arkitekturen. Skelettet i Eigtveds plan
var den monumentalakse, som begynder ved Frederikskirken og slutter med rytterstatuen
af Frederik V, som først blev rejst i 1771. Kongen kigger mod kirkens kuppel.
Kirken og de fire adelige palæer og Frederiksstadens borgerlige bebyggelse
symboliserede samfundshierarkiet: Den enevældige konge har sin magt fra Gud og
distribuerede den videre via adelen og sit jordiske regimente. Dengang var der
tømmerpladser ved havnen, og havnesiden var den uattraktive side, hvorfor de to
palæer fjernest fra kirken, Brockdorffs og Schacks, var de mindst
eftertragtede. Aksen havde sit forløb mellem kirken og rytterstatuen, men siden
er den blevet forlænget til henholdsvis Amaliehaven og Operaen og har fået en
ændret betydning.
Arkitektur
Frederiksstadens hovedakse set fra Marmorkirkens kuppel
Ligesom handelsmænd havde spillet en rolle ved ideens
fødsel, kom de også til at bosætte sig i bydelen. Hovedparten af de huse, der
rejstes her, blev opført for formuende handelsmand og håndværkere; især de
tømmerhandlere, der havde haft deres tømmerpladser ved havnen. Interesserede
kunne gratis få byggegrund i Frederiksstaden, og de blev fritaget for told på
indførte byggematerialer og for indkvarteringsskat. Til gengæld skulle
byggeriet stå færdigt inden for fem år og nøje følge bestemmelser fastsat af
Eigtved. Disse lempelige vilkår satte skub i aktiviteten.
Eigtved opstillede strenge regler for udformningen af
facaderne og bygningshøjderne i bydelen, og fordi byggeriet gik rask fremad,
nåede han at påvirke især bebyggelsen af Amaliegade (han døde i 1754). Man
kunne bygge, som man ville, men husene skulle være i grundmur mod gaden (altså
ingen bindingsværk tilladt), vinduer og taggesimser skulle flugte med hinanden
og husenes facader skulle have flugtende kordongesims (gesimsen mellem stue og
1. sal). Især det sidste designmæssige krav var med til at give en ensartethed
i gaderummet, der kom til at minde om en stue med paneler. Også adelsmændene,
der var bygherre for de fire centrale palæer, accepterede, at bygningerne
udadtil skulle være ens.
De fleste hjørnegrunde blev forbeholdt større adelspalæer,
der kunne danne monumentale blokke. Mellem disse var der ofte lav, enetages
bebyggelse af staldbygninger uden vinduer til gade. De fleste staldbygninger er
siden revet ned, så kun ved Amalienborg kan man få en fornemmelse af
variationen mellem palæer i to-tre etager og enetages staldbygninger. Alle
forslag skulle godkendes af Eigtved, som selv var arkitekt for de fleste af
husene i bydelen. Bygningerne præges af en inddeling af facaderne i lisener,
og generelt tilstræbte Eigtved en svag reliefvirkning modsat barokstilens
voldsomme skulpturelle effekter. Kun på Amalienborg og Det Berckentinske Palæ
ser man frisøjler anvendt. Hans rokokostil var præget af hans ophold i Dresden,
hvor nogle af hans forbilleder kan opleves. De fornemste bygninger har facader
helt i sandsten, mens de øvrige står i puds eller blankmur. Lindencrones Palæ
blev som noget udsædvanligt opført helt af kridtsten, der ellers egner sig
dårligt til bygninger. Som tagformer foretrak Eigtved et helvalmet tag, mens
hans medarbejdere og samtidige ofte foretrak mansardtaget (Dehns og Bernstorffs
Palæ af Johann Gottfried Rosenberg).
Eigtved udførte flere projekter til monumentalkirken, men
ingen af dem blev til virkelighed. Hans første plan var meget ambitiøs med en
kirke, der var mere en dobbelt så høj som Amalienborg, og som havde to
flankerende klokketårne. Stilen var inspireret af sydtysk barok.
To hospitaler blev placeret i bydelen: Frederiks Hospital
for samfundets top og Almindelig Hospital for fattige. Det første findes stadig
og blev også tegnet af Eigtved med visse ændringer af Lauritz de Thurah. Yderst
mod øst i Amaliegade lå Københavns Universitets botaniske have.
Den
engelske historiker William Coxe foretog 1784 en rejse til Danmark og skrev om
Frederiksstaden: "The new part of the town, raised by the late king
Frederich V. is extremely beautiful, scarcely inferior to Bath"
Senere ændringer i
bybilledet
Bredgade anno 2007, et blik mod en af gadens mange
kunsthandlere
Nicolai Eigtveds umiddelbare efterfølgere, Lauritz de Thura
og Nicolas-Henri Jardin, respekterede reglerne opstillet af den afdøde
arkitekt. Det gælder bl.a. Thurahs Hus, Titkens Gård, Det Gule Palæ og
Almindelig Hospital. Efter Christiansborgs brand 1794 overtog kongefamilien
Amalienborg, hvilket kun styrkede bydelens eksklusive præg. C.F. Harsdorff
foretog i den anledning en nænsom ombygning af palæerne og tilføjede
kolonnaden.
De fleste af Eigtveds huse står stadig, men er blevet
forhøjet med ½ eller 1 hel etage. De mest forstyrrende tilføjelser ses i
Frederiksgade, hvor haven til Dehns Palæ er blevet bebygget med historicistiske
huse, der mod Amalienborg afsluttes af en stor brandgavl. Staldbygningerne mod
Bredgade ved både Dehns og Bernstorffs Palæ er også forsvundet. Ligeledes er
haverne/staldene mod Sankt Annæ Plads til Lindencrones og Von der Ostens Palæ
forsvundet. Det Berckentinske Palæ har mistet det meste af sit gitter og
staldbygninger mod Bredgade. Almindelig Hospital blev i 1895 erstattet af en
lang, ensartet etagejendom af Ole Boye.
Af senere tilkomne markante bygninger kan nævnes – ud over
Marmorkirken – Kirurgisk Akademi, Sankt Ansgar Kirke, Alexander Nevsky Kirke og
A.N. Hansens Palæ.
20. december 1954 blev der afsløret en mindetavle for
Eigtved i Frederiksgade. Den er tegnet af Thomas Havning.
Fire modernistiske bygninger har erstattet ældre huse: Det
tidligere hovedsæde for BP Olie-Kompagniet A/S i Amaliegade 3 (1960 af Holm
& Grut) har erstattet Domus Medica, Assurandørernes Hus i Amaliegade 10
(1960 af Ejner Graae & Henning Helger) har erstattet Casinoteatret. Balticas
hus, nu Forsknings- og Innovationsstyrelsen i Bredgade 40 er fra 1954-57 af
Svenn Eske Kristensen, som også står bag samme gades nr. 43 fra 1970 (nu Ministeriet
for Videnskab, Teknologi og Udvikling).
De største ændringer har fundet sted på Toldboden, som dog
ikke bar præg af Eigtveds stil, men af 1800-tallets arkitektur.
Kvarterets sociale
profil i dag
Frederiksstaden regnes for det mest eksklusive kvarter i
København. Der er kun få privatboliger, som til gengæld er blandt de dyreste i
hovedstaden. Kvarteret er hjemsted for mange advokatvirksomheder, og Bredgade
er kendt for sine kunsthandlere.