Voergårds smalle nordfløj blev anlagt som bispegård omkring
1520. I 1580'erne blev den østvendte portfløj med sandstensportal og kantede
hjørnetårne tilføjet. Voergårds østfløj, opført af Ingeborg Skeel, er et af de
smukkeste eksempler i Danmark på renæssancens pragtlyst.
• Nordjylland, Vendsyssel, Dronninglund Kommune, 16 km
sydvest for Sæby
• Offentlig adgang til hovedbygning og park
• Det Grevelige Oberbech-Clausen-Péanske Familielegat
• 336 ha
• Opført omkring 1520 (nordfløjen). Den vestvendte østfløj
med hjørnetårne 1586-91.
Restaureret 1873-76,
1902-10 og 1955-60
• Bygningen
Hovedbygningen består af to vinkelbyggede fløje i to etager.
Ældst er nordfløjen, der blev opført af Børglumbispen Stygge Krumpen som et
relativt beskedent stensat jagthus i begyndelsen af 1500-tallet. I øverste
etage spores endnu resterne af en vægtergang med skydeskår. Det smalle høje hus
i munkesten afsluttes mod øst med en gotisk kamtakket gavl med særegne kølbuede
blændinger.
Voergård er dog først og fremmest præget af den fornemme
vestfløj opført 1586-91 ved den hollandske renæssancearkitekt Philip Brandin
for bygherren fru Ingeborg Skeel. Endnu et bemærkelsesværdigt eksempel på, at
en række af renæssancens adelskvinder stod bag opførelsen af nogle af tidens
smukkeste private bygningsværker (Berritsgård på Lolland og Holckenhavn på Fyn
fx).
Vestfløjen er opført i røde mursten under et teglhængt rødt
sadeltag med portgennemkørsel midt på den 11 fag lange facade, der på vestsiden
afsluttes med to ottekantede hjørnetårne. Tårnene har tegltækkede
pyramideformede taghætter. Mod gårdspladsen er rejst to mere beskedne
trappetårne.
Facadens udsmykning har ingen paralleller i Danmark. Over
den lave tilhugne granitsokkel rejser de høje, glatte kældermure sig som en
slags brystpaneler i røde mursten. Først med stuevinduernes underkant begynder
den overdådige sandstensornamentik, hvor vandrette og lodrette
sandstensindfatninger afgrænser bygningens enkelte vinduesfag. De regelmæssigt
anbragte vinduer er indfattet i rigt varierede sandstenskarme. Fagene indrammes
af murpilastre afsluttet med kapitæler. Tagudhænget bæres af konsoller i form
af volutformede egetræsknægte.
Vestfacadens mest markante kunstværk er sandstensportalen
fra 1588, der er formet som en triumfbue med fire doriske halvsøjler, hvilende
på et firkantet postament med løvehoveder. Selve portbuen er indrammet af
mærkværdige diademhoveder. Mellem søjleparrene er to lysnicher, over hvilke er
indsat indvielsestavler med Ingeborg Skeels og hendes i 1585 afdøde mand Otto
Banners våben og årstallet 1588. Øverst ses Fr. 2.'s monogram. Porten afsluttes
med en vandret »hovedfrise«. På den østvendte gårdside er porten indrammet med
rustik kvadermuring.
Den triumfbuelignende sandstensportal på Ingeborg Skeels
Voergård fra 1588 er landets fornemste herregårdsportal fra renæssancetiden.
• Interiør
I den gamle nordfløj er bevaret to oprindelige sale fra
bispetiden under krydshvælvede lofter. Særlig skal fremhæves stueetagens rum
med de fire hvælv båret af vægkonsoller og midt i rummet af en granitsøjle med
kapitæl. I nordfløjens oprindelige tøndehvælvede kældre findes det modbydelige
fangehul Rosedonten, der dog først blev indrettet, da Voergård i midten af 1500-tallet
hørte under den kongelige lensmand Erik Rud
Voergårds vestfløj er præget af ombygninger i 1700-tallet,
bl.a. den såkaldte »guldstue« indrettet i 1730'erne i barokstil med
gyldenlædertapeter og loftsudsmykning i regence-barok. Efter greve Ejnar
Oberbech-Clausens overtagelse af godset i 1 955 blev Voergårds indre
gennemgribende moderniseret og møbleret med kostbart indbo, der stammer fra det
af greven arvede palæ i Paris.
• Omgivelser
Voergård ligger på et stort kvadratisk voldsted omgivet af en
af landets bredeste vandfyldte voldgrave. På borgbanken erstatter en række
lindetræer den »manglende« sydfløj. På voldstedets vestside er en muret bro
over graven. Ved renoveringen af broen i 1955 blev der påvist interessante
rester af den oprindelige bro. Denne har næppe stået tilbage for portalen.
Broen er i dag flankeret af fire våbenholdende løver. Konstruktionen har
formentlig lignet den samtidige bro over Valløs voldgrav på Sjælland.
Voldstedet er omgivet af et parkanlæg på alle fire sider.
Parken blev anlagt i 1768, men omlagt efter Oberbech-Clausens overtagelse af
Voergård i 1955. I parken findes grotter og drivhuse, rosen- og staudehaver og
en stor krydderihave. Det hele præget af grevens franske forbindelse.
VIGTIGE ÅRSTAL
1536 Voergård tilfalder kronen efter at være blevet hærget
under borgerkrigen af Skipper Clements oprørshær.
1586 Ingeborg Skeel overtager Voergård og opfører den
nuværende hovedfløj med portal.
1598 Chr. 4. besøger den nyopførte renæssancegård.
1604 Ingeborg Skeel dør og begraves ved siden af sin mand
Otto Banner i Voer Kirke under et pragtfuldt epitafium.
1872 Juristen Peter Brønnum Scavenius køber Voergård.
1915 P.B. Scavenius' brodersøn, udenrigsminister Erik
Scavenius køber Voergård.
1963 Voergård overgår til en familiefond, der åbner dørene for
offentligheden til en af landets prægtigste renæssancebygninger.
• Historie
Den beskedne sædegård Voergård blev erhvervet af
Børglumbispen Niels Stygge Rosenkrantz i 1518. Godset blev sidenhen overdraget
den sidste Børglumbiskop, Stygge Krumpen, der formentlig opførte dele af
nordfløjen. Voergård blev angrebet og delvist ødelagt af Skipper Clements bondehær
i 1534. Ifølge traditionen opholdt Stygge Krumpen sig på borgen under angrebet,
og det lykkedes ham at undslippe ved sammen med sin elskerinde, Elsebeth
Gyldenstjerne, at skjule sig i en bageovn. Siden slap den ugudelige biskop ikke
fra fængsling ved reformationens gennemførelse i 1536. Han var den sidste
biskop, der blev løsladt i 1542, men han blev som de øvrige løsladte biskopper
forlenet med et af de nedlagte klostre Stygge Krumpen levede resten af sine
dage som kongelig lensmand på Asmild Kloster, hvor han døde 66 år gammel i
1551.
Voergård tilfaldt kongehuset ved reformationen. Fr. 2., der
i 1570'erne var travlt optaget af at koncentrere sine godsbesiddelser,
afhændede i 1578 Voergård til Karen Krabbe, enke efter adelsmanden Niels Skeel.
Hun overlod kort efter gården til sin datter Ingeborg, gift med Otto Banner til
Asdal. Hr. Banner døde i 1585, og næppe var han død, før den sørgende fru
Ingeborg påbegyndte opførelsen af sit pragtpalads. Så storslået var det, at Chr.
4., der som bekendt ikke stod tilbage i pragtudfoldelse, besøgte den
afsidesliggende herregård i 1598. Til gengæld var den foretagsomme Ingeborg
Skeel ikke særligt populær på egnen. Pengegrisk, gerrig og grusom mod såvel
undergivne som ligestillede ifølge rygter og sagn. Hun døde barnløs i 1604,
hvorefter fulgte fire års arvestridigheder om gården. Fruen selv røg ifølge
folketroen direkte i helvede, hvorfra hun med jævne mellemrum vender tilbage og
som et af landets mest flittige spøgelser hjemsøger Voergård fra fangekælder
til loft.
Det blev den nordjyske adelsslægt Arenfeldt, der i 1608 fik
Voergård tildømt. Slægten ejede gården til 1670. L over hundrede år, fra 1688
til 1791, tilhørte Voergård Reedtz-, siden Reedtz-Thott-slægten. Efter en lang
række ejerskift i løbet af 1800-tallet købte landvæsenskommissær Peter Brønnum
Scavenius den gamle hæderkronede gård, som han istandsatte ved den dygtige
arkitekt August H. Klein (Skovsbo på Fyn og Oksholm ved Limfjorden) i 1873-76
og 1902-10. Efter P.B. Scavenius' død i 1914 blev godset overtaget af brorsønnen,
udenrigsminister Erik Scavenius. I hans ejertid blev alle tilliggender
frasolgt. De sidste 358 ha med avlsgården afhændede Scavenius til Statens
Jordlovsudvalg i 1933, hvorved 20 husmandsbrug kunne oprettes. Som leder af
samarbejdsregeringen under besættelsen var Erik Scavenius ikke just populær i
tiden efter krigen. Voergård afhændede han i 1946 til konsul Poul E. Rütsebeck;
der snart efter tilbagekøbte avlsgården og siden fik lagt godt 300 ha ager til
denne.
I 1955 blev Voergård købt af grev Ejnar Oberbech-Clausen.
Ejnar Clausen var som ung blevet ansat på et fransk vinslot, hvor han siden
blev gift med den grevelige enke, født Péan. Ved hendes død vendte han tilbage
til Danmark med væsentlige dele af grevindens franske palæmøbler, som under nogen
pressebevågenhed såvel i Frankrig som i Danmark blev installeret på Voergård.
Ved grevens død i 1963 er Voergård ved testamentarisk bestemmelse overgået til
Det Grevelige Oberbech-Clausen-Péanske Familielegat. Legatet har prisværdigt
åbnet Voergård for offentligheden. Her kan man nu betragte den stille kamp
mellem grevinde Péans tunge franske møblement og Ingeborg Skeels
renæssanceborg.
INGEBORG SKEEL OG SPØGERIERNE
PÅ VOERGÅRD
Voergårds bygherre,
Ingeborg Skeel (1545-1604), har fået et skidt eftermæle. At det overordentlig
smukke epitafium i Voer Kirke med en fremragende gengivelse af den stolte
renæssancekvinde ikke svarer til myten om hende, skal man ikke lade sig
forstyrre af. Ingeborg Skeel repræsenterede renæssancetidens byggeglade
adelsdamer Vi kender dem fra Berritsgård på Lolland, Holckenhavn på Fyn og
Sostrup på Djursland. Men almuen begreb ikke, at kvinder pludselig kunne opføre
prægtige bygningsværker. Med reformationen kom også troen på hekse, og det var
nærliggende at antage, at der var lusk med i spillet, når kvinder gav sig i lag
med disse mægtige byggeforetagender.
I Voer florerede snart
rygter, historier og sagn om den ondskabsfulde, nærige og morderiske kvinde:
Hendes eneste barn med Otte Banner skulle hun have pisket ihjel.
Sandstensmaterialerne havde hun stjålet fra skibbrudne, og bygmesteren på
Voergård skubbede hun i voldgraven, hvor han druknede. En karl, der stjal
brænde i Voergårds skove, fik hugget armene af, hvorefter fruen lod fremstille
en statue af »den arme mand«, en såkaldt herme i typisk renæssancestil.
Fru Ingeborg fulgte
selvsagt sin mand til helvede, men vendte hver eneste nat tilbage til sin
herregård og skræmte tjenerskabet fra vid og sans, når hun slukkede lysene med
sin klamme gravånde. Til sidst lykkedes det dog en hidkaldt præst at lokke
hendes genfærd ud i en mose, hvor hun blev nedsænket og fastholdt med pæle. Den
standhaftige dame hjemsøger dog fortsat Voergård, hvor man især bør tage sig i
agt for at holde alle gennemgangsdøre åbne. Ellers larmer fruen igennem
bygningen ved nattetide.
Det herlige portræt på
hendes epitafium i Voer Kirke viser en gudfrygtig kvinde. Kildematerialet
beretter om en virkelysten og retskaffen godsejer, der oprettede et hospital
for sognets fattigfolk, udbyggede egnens kirker, gav økonomisk bistand til
trængte fæstebønder og generelt arbejdede for forbedringer på landbrugsområdet.
Formentlig var hun for avanceret for den uoplyste bondestand. Deraf de mange
ondskabsfulde historier om den byggelystne renæssancekvinde.