● Radiohuset ligger på Rosenørns Allé 22 på Frederiksberg i Frederiksberg
Kommune.
Radiohusets hovedindgang er beligende i Høj Fløj. Bag Høj
Fløj, flugtende med Worsaaesvej, ligger Ny Fløj, der blandt andet husede de
tekniske kontrolcentraler - radioens driftscentral (DCR) og Radio Continuity -
samt afviklingsstudier. Lav Fløj, der ligger til højre for hovedindgangen
brugtes primært til kontorer. Bag Lav Fløj ligger koncertsalen.
Huset blev bygget i 1930'erne, en tid, hvor radio var ved at
rejse sig fra pionerstadiet til et decideret massemedie. Derfor blev behovet
for større faciliteter for Statsradiofonien også mere og mere tiltrængt.
Statsradiofonien nåede at have sæde flere steder i København,
før det nye radiohus blev en realitet. Radiohuset på Frederiksberg er også den
første af Statsradiofoniens bygninger, der er bygget udelukkende til
radiospredning. De tidligere hovedsæder talte blandt andet Stærekassen, der
blev bygget til at huse både Det Kongelige Teater og det nye radiomedie. 22
lokaler i Axelborg (på Vesterbrogade over for Tivoli) dannede også i en periode
rammerne for den statslige radiosending. Ingen af de steder var dog velegnede
til at producere og sende radio.
Vejnummer og navneskilt – her boede Danmarks Radio. Hvis man
kigger godt efter, kan man se aftegninger fra før 1959, da man endnu kaldte sig
Statsradiofonien.
Historisk baggrund
Den 15. juni 1936 holdt byggeudvalget sit første møde, og i
december samme år købte Statsradiofonien grunden på 13.320 m², til en pris af
1.095.000 kroner.
Grunden har fra 1620'erne været brugt til så forskellige
ting som avlsgård i tilknytning til Københavns Slot, fattighus, hospital og
pestkirkegård for de fattige "ladegårdslemmer" fra Ladegården på
Nørrebro – og fra starten af 1940'erne
altså også til at sende radio.
Bygningen
Radiohuset er tegnet af arkitekten Vilhelm Lauritzen,
ligesom det også er Lauritzens tegnestue, der står bag TV-Byen i Søborg, DR
Byen i Ørestad samt distriktshuset, som er tre identiske bygninger, der huser
tre af DR's regionaler: DR Fyn, DR Kanal 94 og DR Nordjylland.
Byggeriet af Radiohuset begyndte i maj 1936 og i december
1940 kom det første program i luften fra Radiohuset.
Arkitekten bag Radiohuset har hele vejen igennem tænkt i
anvendelighed. Bygningen var oprindelig delt i tre elementer. Den høje fløj
hvor hovedindgangen fra Rosenørns Allé ligger. Til højre ligger den lave fløj,
og helt ude ved Julius Thomsens Gade ligger den trapezformede koncertsal.
Radiohusets forhal, med kig ned mod Ny Fløj. Bag fotografen
er receptionen til højre og indgangen med de to svingdøre til venstre. Bemærk
blandt andet lamperne, der ligesom mange andre af de interiørmæssige detaljer,
er Vilhelm Lauritzens værk. Gulvet og væggene er beklædt med grønlandsk marmor.
Overalt viser Vilhelm Lauritzen forståelse for de specielle
behov i forbindelse med radiosending. Den høje og den lave fløj har for
eksempel hver sit fundament, hvorved vandringen af lydbølger og støj dæmpes.
Over de store studier ligger Radiohusets kantine – og igen har arkitekten vist
sans for opgaven: For at undgå, at det larmer fra kantinen og ned i studierne,
hviler de bjælker, der bærer kantinen, på egne fundamenter. På den måde er der
altså fysisk adskillelse mellem kantine og studier. Studieblokkens tag blev
endvidere dækket med et tykt lag jord – for at dæmpe støj – og lavet om til en
taghave. Den har siden fungeret som et åndehul, når de daglige tidsfrister
mellem radioaviser, Giro 413 og orkesterprøver skulle på afstand.
Vilhelm Lauritzen forstod i det hele taget at tænke kreativt.
Og det var nødvendigt i en tid, hvor der var rationeringer på visse
byggematerialer. Arkitekten havde blandt andet regnet med at bruge
gummibelægning på gulvet i og omkring koncertsalen – men krigen betød forbud
mod at anvende gummi som gulvbelægning. Vilhelm Lauritzen foreslog i stedet, at
man kunne bruge træparket, og det viste sig at det var muligt, at få billigt
birketræ fra Finland. Men birk ville blive slidt for hurtigt. Derfor blandede
Lauritzen birk og teak, så gulvet ville blive mere holdbart. Et godt eksempel
på, hvordan arkitekten har formået at finde smukke og funktionelle løsninger.
Studierne spænder fra store kammermusikstudier og studier
til mindre orkestre. Endvidere er der tale- og hørespilsstudier – ligesom der
naturligvis også er deciderede afviklingsstudier. Endelig er der Studie 1, der
uden tvivl er Radiohuset smukkeste rum. Studie 1 er nemlig langt mere end et
studie; det er Radiohusets Koncertsal. Men navnet minder os netop om, at dette
faktisk er en radiostation. En radiostation stærkt præget af musik og kultur.
Koncertsalens hovedindgang ligger
ud til Julius Thomsens Gade.
Koncertsalens udformning var et af de absolutte
stridspunkter inden, under og efter opførelsen. Statsradiofoniens første leder,
Emil Holm, var med sin baggrund som kammersanger funderet i musikken. Alt fra
materialer, udseende og størrelse var mærkesager for Holm. Men visse steder gik
man på kompromis, og desværre har salen haft problemer med lyden. Men om det så
skyldes afvigelsen fra de originale koncertsalsplaner, eller datidens ringere
mulighed for at kontrollere de akustiske forhold, er ikke til at sige. De
lystfarvede akustiske skærme fra 1989, der skulle imødegå de almindelige krav
til et radiofonisk symfoniorkester – nemlig et hårdt pumpet lyd uden detaljer
og nuancer (som tonemesteren med mikrofoner og mixning tager sig af – betød en
kedelig forstærkning af lyden fra musikerne, men desværre samtidig en skandaløs
forgrovelse på bekostning af den tidligere lidt tørre skarphed. Desuden blev
koncertsalens smukke arkitektur tilsvarende ødelagt.
Men Radiohuset har været mere end radio og musik. Da
fjernsynet holdt sit indtog i Danmark, begyndte Statsradiofonien, trods
politisk uvilje mod det nye billedmedie, at lave tv. Det satte også sine spor
på Radiohuset. I 1952 blev der sat antenner op til tv-sending. Og yderligere
produktion betød også at huset, der i forvejen var ved at blive for småt, måtte
udvides. Det skete fra 1953 til 1958, hvor Radiohuset fik Ny Fløj, der kom til
at ligge ud mod Worsaaesvej til venstre for hovedindgangen. Samtidig fik Høj
Fløj en ekstra etage, og der blev etableret en ny studieblok bag den gamle
studieblok.
Ny Fløj fra 1958 med det karakteristiske tårn. Tårnet fik
indrettet et interimistisk studie, der i en årrække er blevet brugt i
programmet Koplevs Krydsfelt. Det er også den fløj, der rummer det
sagnomspundne nødstudie, der blev indrettet til Radioavisen. I baggrunden af
billedet ses Worsaaesvej nummer 17: Den beboelsesejendom, der i 1972 blev købet
af Danmarks Radio og slået sammen med Radiohuset.
I 1972 blev Radiohuset endnu engang udvidet. Denne gang var
det dog ikke med en nybygning: Worsaaesvej 17, der tidligere fungerede som
boligejendom blev opkøbt, og koblet på resten af Radiohuset.
Selvom det egentlig ikke hører til i et leksikon, vil det
næsten være forkert ikke at beskrive den særlige stemning, der hersker i
Radiohuset. Når man besøger stedet kan man mærke en særlig ånd. En blanding af
kreativitet og ro. Men huset har også været de rammer, inden for hvilke oplysning,
kultur, lyst og smerte er blevet formidlet til hele landet. Samtidig er det et
smukt hus, med mange fine detaljer. Huset har da også været fredet siden 1994,
da det er et af de fremmeste eksempler på funktionalisme, vi har i Danmark.
Krigen om luften
Radiohuset er opført i en urolig tid. Under besættelsen
satte tyskerne sig også på radioen. Radiomedarbejderne, der efterhånden var
flyttet ind i det nye hus fortsatte arbejdet, men det var under tysk censur.
Det satte efter sigende også sine spor på byggehastigheden. Radiohusets rammer
var stort set klar, men interiøret var stadig under udførelse. Der går
historier om, at når der blev sat paneler op om dagen, var der folk, der
skruede dem ned igen om natten – blot for at huset ikke skulle stå klar til
indvielse mens tyskerne var der.
Det lykkedes da også at udskyde indvielsen af Radiohuset til
september 1945 – blot få måneder efter, at de tyske soldater havde forladt
Danmark.
Studie 1: Radiohusets koncertsal har plads til 1074
publikummer fordelt på Gulv, Balkon og Etage. Der må dog maksimalt opholde sig
1300 personer i salen. Så i enkelte tilfælde, eksempelvis ved store kor, har
man været nødsaget til ikke at sælge alle billetterne. Koncertsalen blev taget
i brug den 11. september 1945. Plexiglaspladerne i loftet blev sat op i 1989
som følge af, at musikerne ikke kunne 'fornemme' resten af orkestret. Bemærk
orglets vandrette "spanske trompeter"; en lille, anderledes detalje.
Tiderne skifter
I radioens første kvarte århundrede blev – som en selvfølge
– praktisk alle udsendelser sendt direkte. Det skyldtes især, at datidens
teknik for lydoptagelse var primitiv og besværlig at anvende. Mange
musikkendere ligefrem foragtede al registreret musik, uanset om der var tale om
de fornemste orkestre eller solister. Man kaldte det mekanisk musik og slog det
i hartkorn med spilledåser og lirekasser.
I starten var der kun radioen, men så kom fjernsynet til.
Det var Radiohuset ikke stort nok til, så tv-produktionen flyttet til Gyngemosen,
hvor en del af DR's radioproduktion også efterhånden fandt sted. Radiohuset
blev nemlig ikke bygget til så stor produktion som den, DR reelt har i dag. Der
blev dog sendt daglige tv-udsendelser fra Radiohuset helt frem til den 7.
oktober 1983, hvor TV-Avisen for sidste gang blev afviklet fra Frederiksberg.
Her sendte man fra Studie A, der lå på 4. sal, Ny Fløj (hvor radioens
Driftscentral fik sin sidste placering). TV-Avisens kontorer og klipperum lå på
1. sal.
I 1959 skiftede Statsradiofonien officelt navn til Danmarks
Radio. I 1996 fik Danmarks Radio endnu en navneændring; denne gang til DR,
selvom mange nu fortsat kalder det Danmarks Radio.
Fra 2007 var det slut med TV-Byen og Radiohuset som
medarbejderne kendte dem. DR flyttede ud i DR Byen i Ørestad. Det er næsten en
rigtig by som også har fået eget postnummer: DR Byen, 0999 København C. (Det er
forresten blevet vedtaget i huset, at postnummeret skal siges
"nul-ni-nioghalvfems"; man vil gerne have det sagt ens for at styrke
genkendeligheden).
DR Byen vil rumme al DR's tv- og radioproduktion, bortset
fra de regionale stationer. Dog har Københavns Radio også sæde i Ørestad, i det
såkaldte segment 3. Det er, naturligt nok, den eneste af regionalradioerne, der
ligger derude. Og det bør måske også bemærkes, at nogle af dramaproduktionerne
på tv fortsat laves i TV-Byen.
Radiohuset bliver hvor det er, men med nye beboere; Det
Kongelige Danske Musikkonservatorium skal fremover fylde huset med toner. Det
Kongelige Danske Musikkonservatorium har ejet bygningen siden 2001, så DR har
lejet sig ind i Radiohuset til udflytningen i DR Byen. Nøglerne blev formelt
overdraget til konservatoriet den 1. august 2008. Og den 20. december samme år
blev den allersidste DR-koncert afviklet i Radiohusets Koncertsal.
Men selvom DR dermed ikke har sit gamle Studie 1 længere,
betyder det ikke, at medievirksomheden mister musikken. DR får en smuk og
fremragende sal – og salig Emil Holm vil fortsat puste musikerne i nakken;
koncerthuset har nemlig fået adresse på Emil Holms Kanal. Og det største studie
– den meget omtalte koncertsal – fik ved udflytningen samme navn som dets bror
i det daværende Radiohus havde: Studie 1. Senere er navnet dog ændret til
Koncertsalen, og selve foyeren i Koncerthuset har fået navnet Studie 1, hvilket
blandt noget af personalet frygtes at give anledning til forvirring, da man på
tekniske tegninger m.v. fortsat benytter betegnelsen Studie 1 om den store
koncertsal.
Koncerthuset i DR Byen er tegnet af det franske
arkitektfirma Ateliers Jean Nouvel og det japanske selskab Nagata Acoustics har
sørget for akustikken. Men bortset fra Koncerthuset står Vilhelm Lauritzens
tegnestue, traditionen tro, fortsat bag DR's hovedsæde (tegnestuen har stået
for den overordnede plan, samt segment 1) – selvom tiderne er skiftet.